Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStien, Kirsten Elisabeth
dc.contributor.advisorKarlsen, Silje Solheim
dc.contributor.authorIngilæ, Anne-Kari
dc.contributor.authorIsaksen, Kristin Elisabeth Bakkehaug
dc.date.accessioned2021-08-31T08:27:48Z
dc.date.available2021-08-31T08:27:48Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractI forbindelse med masterarbeidet vårt utviklet vi en modell for arbeid med skjønnlitteratur. Den skal fungere som et verktøy for læreren i arbeidet med å utvikle elevenes litterære kompetanse. Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke modellens funksjonalitet for både lærers bruk og elevens læring. Som forskningsdesign har vi benyttet aksjonsforskning, som er et forskende partnerskap med en lærer som forskningsdeltaker. Sammen har vi arbeidet frem en modell som har god støtte i lærerens styringsdokumenter, litteraturdidaktisk velbegrunnet samt er praktisk som verktøy for læreren i planleggingen av litteraturundervisningen på småskolen. Datamaterialet har vi samlet inn ved hjelp av en triangulerende metode der observasjonsutdrag og intervjueutsagn vil danne grunnlaget for vår analyse og svar på problemstillingen. Våre funn viser at modellen vår er funksjonell for sitt formål. Den fungerer godt som et verktøy for læreren, samtidig som den bidrar til at elever både får vist og utviklet sin litterære kompetanse. Modellen fremmer en arbeidsmetode som gjør elevene i stand til å møte en litterær tekst med vekt på både erfaringsbaserte og analytiske tilnærminger. Modellen skal brukes som et verktøy i planlegging av litterære samtaler der elevene får sine tanker og meninger både utfordret og bekreftet og får en øvelse i å stole på sine egne meninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22304
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.title«Jeg trodde ikke tekstanalyse var noe for småtrinnet». En litteraturdidaktisk modell for arbeid med skjønnlitteraturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)