Sparebank 1 Nord-Norges samfunnsansvar
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22388Dato
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Evanger, LisaSammendrag
Denne oppgaven tar for seg omdømmetrenden samfunnsansvar, også kjent som corporate social responsibility (CSR). I denne masteroppgaven forsøker jeg se på hvordan samfunnsansvaret til Sparebank 1 Nord-Norge plasserer seg i Carrolls fire komponenter, henholdsvis den økonomiske, den legale, den etiske og den skjønnsmessige (filantropiske) komponenten. I tillegg til å se på hvorvidt samfunnsansvaret og banken er synlig, og om kommunikasjonen gjør at de fremstår som unik, autentisk og konsekvente i henhold til Fombrun og van Riels stjernekvaliteter. I forbindelse med stjernekvaliteten autentisk blir også teorien rundt organisatorisk hykleri og dekopling av Brunsson presentert.
Metoden jeg valgte å anvende er en dokumentanalyse, og det er primært tre typer datamateriale jeg har brukt i denne oppgaven. Avisartikler og debattinnlegg, bankers nettsider og Ketil Zachariassens bok om Sparebank 1 Nord-Norge.
Oppgavens konklusjon er at samfunnsansvaret til Sparebank 1 Nord-Norge kan plasseres i flere komponenter, der den økonomiske og den legale virker å stå sterkest. Banken og samfunnsansvaret er synlig og til dels konsekvente, men det konkluderes verken i at de er unike eller utelukkende autentiske. Det argumenteres også for at selve banken og Samfunnsløftet er dekoplet, men at noe av forklaringen kan ligge i at banken har vært i en endringsprosess det siste året.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: