Show simple item record

dc.contributor.advisorLeming, Tove
dc.contributor.authorHanssen, Thea
dc.date.accessioned2021-09-03T21:25:05Z
dc.date.available2021-09-03T21:25:05Z
dc.date.issued2021-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om kontroversielle temaer i samfunnsfagundervisningen. Dette er en kvalitativ studie som søker å avdekke hvordan et utvalgt lærere opplever og håndterer kontroversielle temaer i undervisningen. I studien blir seks lærere som har erfaring med å undervise i samfunnsfag intervjuet. Studien avdekker at lærerne har en deliberativ demokratiforståelse, og tilnærmer seg kontroversielle temaer på en måte som resulterer i at elevene kan enes, og på denne måten unngå uenighet og kontroversielle ytringer. Studien stiller seg kritisk til en utbredt forståelse av samfunnet som et konsensusfellesskap, og argumenterer for at denne forståelsen begrenser opplæringen i kontroversielle temaer. Studien konkluderer med at skolen i større grad må tillate uenighet og en åpen samfunnsdebatt, for å realisere verdigrunnlaget i opplæringen. Dette for å inkludere alle elever. Dette krever en opplæring som bidrar til at elevene blir robuste samfunnsborgere som møter meninger de reagerer på med kunnskap og kritiske spørsmål.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22405
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectKontroversielle temaeren_US
dc.subjectDemokratiforståelseen_US
dc.subjectDeliberativen_US
dc.subjectAgonistisken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleKontroversielle temaer i samfunnsfag. En kvalitativ studie om hvordan lærere opplever og håndterer undervisning i kontroversielle temaeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)