Bevegelse og kroppslig læring: Tiltak rettet mot motorisk læring og utvikling i kroppsøvingsundervisningen. En kvantitativ studie om motorisk utvikling og læring i kroppsøvingsfaget
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22420Dato
2021-05-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hensikten med dette forskningsprosjektet er å se om enkle tiltak i kroppsøvingsundervisningen kan være med på å forbedre utvalgte motoriske ferdigheter hos elevene. I tillegg ønsker vi å drøfte tiltakene opp mot planlegging og gjennomføring av undervisningen. For å gjennomføre dette forskningsprosjektet har vi valgt å bruke et kontrollert casedesign. Her vil vi gjennomføre en pre- og post-test med en eksperimentgruppe og en kontrollgruppe. Mellom de to testene vil vi sette i gang tiltak i starten av hver time til eksperimentgruppen, mens kontrollgruppen kun har ordinærundervisning. Vi hadde også ustrukturert observasjon av andre orden, for å få et bedre innblikk i hvordan tiltakene fungerte i praksis, da dette kunne ha innvirkning på ferdighetsutviklingen.
Vi har 22 deltakere med i forskningsprosjektet, hvor 13 er med i eksperimentgruppen og 9 i kontrollgruppen. Tiltakene var laget med bakgrunn i læreplanen, og teoretiske teorier som dynamisk systemteori og ulike pedagogiske teorier for å motivere elevene til motorisk utvikling. Resultatene i dette forskningsprosjektet tilsier at enkle tiltak over en kort periode kan ha en effekt på utvalgte motoriske ferdigheter. Vi har brukt øvelser fra den motoriske testen Movement-abc, henholdsvis throwing at wall target og one-hand catch. Vi ser også at det fremkommer kjønnsforskjeller i resultatene, ved blant annet at jentene har større framgang på øvelsen throwing at wall target. Eksperimentgruppen har hatt en signifikant positiv endring på one-hand catch ved bruk av sterk arm.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [538]
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: