Show simple item record

dc.contributor.advisorDanielsen, Fredrik
dc.contributor.authorBergheim, Marit-Sofie
dc.date.accessioned2021-09-04T11:52:39Z
dc.date.available2021-09-04T11:52:39Z
dc.date.issued2021-05-21
dc.description.abstractDette masterprosjektet tar for seg fenomenet inkludering og hvordan det arbeides med inkludering i videregående skole. Begrepet inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, men det kommer ikke frem en bestemt måte hvordan begrepet skal tolkes, utføres og håndteres. Målet med oppgaven er å undersøke hva lærere i videregående skole forteller om inkludering av elever som har vedtak om spesialundervisning. Studien belyses igjennom følgende problemstilling og forskningsspørsmål: «Hva forteller lærere i videregående skole om arbeidet for å inkludere elever med vedtak om spesialundervisning?» Forskningsspørsmål 1: Hvordan forstår læreren inkluderingsbegrepet? Forskningsspørsmål 2: I hvilke sammenhenger er det hensiktsmessig å ikke ha elevene i klasserommet i ordinær opplæring? Forskningsspørsmål 3: Hvordan organiseres det for å få til inkludering av elever med vedtak om spesialundervisning? Forskningsspørsmål 4: Hvordan organiseres det for elevenes egen stemme i inkluderingsprosessen? Studien er en kvalitativ forskning hvor intervju er blitt benyttet for å samle inn data. Intervjupersonene var tre lærere fra samme skole. Funnene tyder på at informantene har en felles forståelse av begrepet inkludering, alle mener det har noe med tilhørighet i et felleskap. De trekker også frem ulike punkter innenfor det faglige og sosiale. De ulike informantene forteller også om viktigheten av å inkludere elever som mottar spesialundervisning både i og utenfor ordinær undervisning. Det vektlegges også det å tilpasse undervisningen for den enkelte elev. Studien viser også forskjeller i tankegangen til lærerne om hvor åpen de er for et segregert tilbud av spesialundervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22422
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectSpesialundervisningen_US
dc.titleInkludering og elever med vedtak om spesialundervisning. «Inkluderingsjaget» i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)