Én fugl i hånden er bedre enn ti i boka
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22446Date
2021-05-31Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Dreyer, Markus KristofferAbstract
I denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvordan én fugl i elevens hånd kan bidra til å engasjere i naturfag. Utvalget består av en 10. klasse hvor jeg som forsker har analysert tre selvlagde undervisningsøkter i naturfag. Ved bruk av intervju og tematisk analyse av disse har jeg fått en forståelse av hva som engasjerer elever i naturfag og hvordan nærmiljøet og ringmerking av ville fugler kan skape engasjement.
Tittelen på oppgaven er inspirert av et kjent ordtak og hinter til min konklusjon om at én fugl i hånden engasjerer mer enn ti fuglebilder i en bok. Dette baserer jeg på funn fra intervjuene sett i sammenheng med forskning om hvordan praktisk arbeid og håndtering av dyr påvirker elevers lærelyst, og hvordan stimulering av flere sanser kan gjøre det enklere for elever å få en forståelse for naturen. Mine funn har jeg begrenset til elevenes opplevelser av å håndtere og erfare fugler i egne hender, læringsarenaen som naturen i nærmiljøet er, og behovet for individuelle tilpasninger gjennom aktivitetsvariasjon. Elevene kommer med rike beskrivelser av hva det gjør med dem å få håndtere fugler og hvordan dette er en unik opplevelse som de omtaler som minneverdig og spennende. Elevene forteller om det positive ved å få være ute i frisk luft og at de erfarer en større forståelse av biologiske sammenhenger i naturen rundt dem. Elevene setter også stor pris på å få være delaktige i undervisningen, hvor de får erfare i stedet for å være publikum, og at det er spennende å delta i noe unikt og annerledes.
Basert på mine funn kan jeg si at én fugl i elevens hånd kan bidra til å engasjere i naturfag ved å gi elevene førstehåndsinformasjon og sterke opplevelser, som de forteller at de ikke ville fått ved utelukkende bruk av bøker. Arbeid med levende fugler i naturlige omgivelser har bidratt til å bygge egeninteresse og oppdagelse av engasjement i naturfag.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: