Show simple item record

dc.contributor.advisorWæge, Kjersti
dc.contributor.authorHermansen, Sjur Schjelderup
dc.date.accessioned2021-09-08T19:06:41Z
dc.date.available2021-09-08T19:06:41Z
dc.date.issued2021-05-24
dc.description.abstractMålet med denne studien har vært å forsøke å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha til programmering i matematikk. I studien benytter jeg meg av en modell utviklet av McLeod (1992) for å strukturere forestillingene til elevene i fire kategorier. De fire kategoriene er som følger: forestillinger om programmering i matematikk, forestillinger om selvet, forestillinger om programmering i matematikkundervisning og forestilling om den sosiale konteksten. Studien tar utgangspunkt i en 6. klasse som har deltatt på Nordnorsk vitensenterets super:bit prosjekt. Jeg benytter en kvalitativ metode for å samle inn datamateriale til studien. Jeg benyttet meg av semistrukturerte intervjuer for å snakke med åtte elever fra klassen. Formålet med intervjuene er å forsøke å danne meg et bilde av hvilke forestillinger elevene kan ha om programmering i matematikk. Datamaterialet fra intervjuene transkriberes, for så å struktureres og analyseres med hjelp av modellen til McLeod (1992). Resultatene fra studien indikerer at elevene har noe forskjellige forestillinger om programmering i matematikk. Jeg tolker resultatet slikt at elevenes forestillinger om programmering i matematikk kan knyttes til undervisningen og arbeidsmetodene de har erfart. Videre at elevens personlige fokus gjenspeiles i forestillinger om selvet. Resultatet fra analysen viser at modellen jeg brukte for å strukturere forestillingene fungerte godt for å organisere og tydeliggjøre forestillingene til elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22465
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectsuper:biten_US
dc.subjectForestillingeren_US
dc.subjectprogrammeringen_US
dc.subjectLRU-3903en_US
dc.subjectMasteroppgave i matematikkdidaktikk 5.–10. trinnen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleHvilke forestillinger kan elever ha om programmering i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)