Sosial- og emosjonell læring og utvikling, og dybdelæring i LK20
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22466Date
2021-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Målsetningen med avhandlingen er å utvikle vår kunnskap om- og forståelse for det nye læreplanverket – LK20.
I arbeid med å nå målsetningen, anvender vi metoden kvalitativ dokumentanalyse. Videre benytter vi metoden fokusgruppeintervju, som en del av arbeidet med å styrke intern validitet og reliabilitet i dokumentanalysen, samt for å knytte vår innsikt opp mot praksisfeltet. En analyse av Meld. St; 28 (2015-2016), læreplanverket og forskrift til opplæringsloven (2006), tyder på at føringer for arbeidet med sosiale- og emosjonelle sider ved elevenes læring og utvikling, er utarbeidet lokalt; av kommuner og skoler. Analysen av Meld. St; 28 (2015-2016) læreplanverket, peker videre på at dybdelæring kan forstås tosidig; som en type læringsprosess og som læringsutbytte. Med utgangspunkt i innspill fra gjennomført fokusgruppeintervju, reflekterer vi rundt hvordan innsikten fra gjennomført dokumentanalyse, kan knyttes opp mot praksisfeltet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: