"Med alt maset og all teknologien rundt oss, så er vi nødt til å komme oss ut, vi er nødt til å aktivisere oss" - En kvalitativ studie om uteskolens danningspotensial
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22468Dato
2021-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bergan, Synne HeggSammendrag
I denne studien undersøkes sammenhengen mellom uteskole, danning og målstyring. Temaet er valgt med bakgrunn i egne interesser, innføring av de tre tverrfaglige temaene som kom med Kunnskapsløftet 2020 og uteskolens aktualitet som følge av koronapandemien. Målet med studien har vært å få innsikt i uteskolens danningspotensial, gjennom å undersøke følgende problemstilling: Hvilke kvaliteter ved uteskole kan bidra til danning? Studien har en kvalitativ tilnærming. For å belyse oppgavens problemstilling er det samlet inn empiri gjennom bruk av observasjon, intervju og loggskriving. Informantene som har bidratt i studien jobber ved en mindre, fulldelt skole, der det er en etablert uteskolekultur. Oppgavens funn knyttes til de fire hovedkategoriene sosial utvikling, ansvar og selvstendighet, autentiske erfaringer og fysisk aktivitet, og lærerens fleksibilitet og handlingsrom. Disse fire representerer kvaliteter ved uteskole som kan bidra til danning. Uteskolens rammer og rom for andre interaksjoner, kombinert med nærhet til og autentisitet i læringssituasjoner, er blant faktorene som skaper et betydelig danningspotensial. Dette potensialet kan være et viktig tillegg til det som finnes i det tradisjonelle klasserommet. Målstyring er en faktor som kan bidra til å begrense uteskolens danningspotensial. Studien viser at lærerens utøving av profesjonelt skjønn i møte med skolens målstyring, er en av faktorene som har betydning for i hvilken grad uteskolens danningspotensial blir realisert.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: