Show simple item record

dc.contributor.advisorHuru, Hilja Lisa
dc.contributor.authorTakarautio, Riina
dc.date.accessioned2021-09-08T19:20:53Z
dc.date.available2021-09-08T19:20:53Z
dc.date.issued2021-05-17
dc.description.abstractPå tidlig 2000-tallet opplevde skole-Norge det som i ettertid beskrives som PISA-sjokket. Siden da, har den finske skolen blitt trukket fram som et prakteksempel på «den perfekte skolen». Denne studien sammenligner læreplanene i matematikk fra Finland og Norge og har følgende problemstilling; «Hvilke likheter og forskjeller er det i læreplanene i Finland og Norge?». Studien ser på læringsmål fra ungdomstrinnet, og ser på forskjeller og likheter i læreplanene fra tre forskjellige perspektiv; struktur, matematisk innhold og verbbruk. Studien har et kvalitativt forskningsdesign og bruker diskursanalyse og kvalitativ innholdsanalyse for å besvare problemstillingen. Funnene viser enkelte strukturforskjeller mellom læreplanene, og minimale forskjeller i det matematiske innholdet. Siden Finland er et tospråklig land, ser studien på både den finskspråklige og svenskspråklige versjonen av den finske læreplanen, og avdekker signifikante forskjeller mellom de to versjonene. Verbanalysen viser større fokus på læreren i den finske læreplanen, og større elevfokus i den norske læreplanen. Lærerfokuset i den finske læreplanen påvirkes av forskjellene mellom den finskspråklige og den svenskspråklige versjonen. Den finske læreplanen fokuserer i større grad på pedagogisk veiledning, mens den norske læreplanen gir lærere full metodefrihet. Funnene viser også sterk sammenheng mellom læreplanene og undersøkende matematikkundervisning  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22469
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectFinsk skolesystemen_US
dc.subjectUndersøkende matematikkundervisningen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectPISAen_US
dc.subjectTIMSSen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvorfor er finsk skole «best i Norden»? En kvalitativ komparativ studie av finsk og norsk læreplan i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)