En kvalitativ studie om hvordan ledere motiverer medarbeidere på hjemmekontor
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22504Dato
2021-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne studien forsker vi på hvordan ledere motiverer medarbeidere på hjemmekontor.
På grunn av økt globalisering, effektivitet, rasjonalisering og økte krav blir fjernledelse mer og mer aktuelt. I 2020 ble bedrifter i hele Norge, men også bedrifter i store deler over hele verden tvunget til å innføre hjemmekontor på svært kort varsel grunnet Covid-19. Fjernledelse er et bredt begrep med mange områder som kan forskes på. Oppgaven er avgrenset med at vi ikke fokuserer på de lederne som hadde fjernledelse før Covid-19 og alle informantene er ledere i små-mellomstore bedrifter. Teorigrunnlaget for oppgaven er forskning og litteratur om transaksjonsledelse og transformasjonsledelse, kognitiv motivasjonsteori, behovsteori, jobb-karakteristikk modellen og sosiale motivasjonsteorier.
Oppgaven er en kvalitativ studie med små-N-design. Vi har intervjuet 7 ledere hvor vi har brukt semi-strukturert intervju med intervjuguide. Alle informantene er ledere i 7 forskjellige bedrifter. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av den hermeneutiske spiral.
Denne studien viser at lederne synes kommunikasjonen med medarbeiderne blir vanskeligere med hjemmekontor. Fokuset på tillitt blir forsterket da lederne ikke kan observere og kontrollere medarbeiderne på samme måte som de kan når de jobber samlokalisert. Lederne bruker flere tiltak for å øke motivasjonen til medarbeiderne på hjemmekontor; de bidrar til autonomi og selvbestemmelse, skaper intellektuell stimuli, de inkluderer medarbeiderne, tilrettelegger for at medarbeiderne får brukt kompetansen sin, arbeidsoppgavene varierer og de fokuserer på å møte forskjellige individuelle behov medarbeiderne har.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: