Show simple item record

dc.contributor.advisorHøgvold Olsen, Trude
dc.contributor.authorHøiland, Anders
dc.contributor.authorJensen, Sandra
dc.date.accessioned2021-09-13T10:29:53Z
dc.date.available2021-09-13T10:29:53Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.description.abstractI denne studien forsker vi på hvordan ledere motiverer medarbeidere på hjemmekontor. På grunn av økt globalisering, effektivitet, rasjonalisering og økte krav blir fjernledelse mer og mer aktuelt. I 2020 ble bedrifter i hele Norge, men også bedrifter i store deler over hele verden tvunget til å innføre hjemmekontor på svært kort varsel grunnet Covid-19. Fjernledelse er et bredt begrep med mange områder som kan forskes på. Oppgaven er avgrenset med at vi ikke fokuserer på de lederne som hadde fjernledelse før Covid-19 og alle informantene er ledere i små-mellomstore bedrifter. Teorigrunnlaget for oppgaven er forskning og litteratur om transaksjonsledelse og transformasjonsledelse, kognitiv motivasjonsteori, behovsteori, jobb-karakteristikk modellen og sosiale motivasjonsteorier. Oppgaven er en kvalitativ studie med små-N-design. Vi har intervjuet 7 ledere hvor vi har brukt semi-strukturert intervju med intervjuguide. Alle informantene er ledere i 7 forskjellige bedrifter. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av den hermeneutiske spiral. Denne studien viser at lederne synes kommunikasjonen med medarbeiderne blir vanskeligere med hjemmekontor. Fokuset på tillitt blir forsterket da lederne ikke kan observere og kontrollere medarbeiderne på samme måte som de kan når de jobber samlokalisert. Lederne bruker flere tiltak for å øke motivasjonen til medarbeiderne på hjemmekontor; de bidrar til autonomi og selvbestemmelse, skaper intellektuell stimuli, de inkluderer medarbeiderne, tilrettelegger for at medarbeiderne får brukt kompetansen sin, arbeidsoppgavene varierer og de fokuserer på å møte forskjellige individuelle behov medarbeiderne har.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/22504
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subject210en_US
dc.subjectFjernledelseen_US
dc.subjectHjemmekontoren_US
dc.subjectTransformasjonsledelseen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectKvalitativ studieen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleEn kvalitativ studie om hvordan ledere motiverer medarbeidere på hjemmekontoren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)