Fortellinger om håp og håpløshet – Bærekraftsundervisning i antropocen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23110Dato
2021-10-12Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Forfatter
Kielland, Ingrid MarieSammendrag
Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter i samfunnsfag bruker fortellinger om håp og håpløshet i relasjon til de pågående og irreversible klimaendringene som kjennetegner antropocen. Artikkelen spør hva som skjer med troen på bærekraft når klimaendringene blir stadig mer uttalte i form av økte gjennomsnittstemperaturer, ekstreme værhendelser og lange tørkeperioder, og hvordan dette påvirker undervisninga om temaet bærekraft. Artikkelen starter med en teoretisk gjennomgang av mulighetene for bærekraft og bærekraftsundervisning i lys av antropocen. Det empiriske grunnlaget er refleksjonsnotater og studentoppgaver skrevet av tredjeårs grunnskolelærerstudenter i samfunnsfag. Med utgangspunkt i et diskurspsykologisk begrepsapparat viser artikkelen hvordan studentenes meningsproduksjon rundt klimakrise og bærekraft veksler mellom fortellinger om håp og om håpløshet. Avslutningsvis drøftes betydninga av disse fortellingene, og hvordan både lærere og lærerutdannere kan forvalte spennet mellom håp og håpløshet i bærekraftsundervisninga.
Forlag
Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskningSitering
Kielland. Stories about hope and hopelessness – Teaching sustainability in the Anthropocene. Acta Didactica Norden (ADNO). 2021;15(2):1-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2021 The Author(s)