ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for samfunnsvitenskap
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fortellinger om håp og håpløshet – Bærekraftsundervisning i antropocen

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23110
DOI
https://doi.org/10.5617/ADNO.8150
Thumbnail
View/Open
article.pdf (294.6Kb)
Published version (PDF)
Date
2021-10-12
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Kielland, Ingrid Marie
Abstract
Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter i samfunnsfag bruker fortellinger om håp og håpløshet i relasjon til de pågående og irreversible klimaendringene som kjennetegner antropocen. Artikkelen spør hva som skjer med troen på bærekraft når klimaendringene blir stadig mer uttalte i form av økte gjennomsnittstemperaturer, ekstreme værhendelser og lange tørkeperioder, og hvordan dette påvirker undervisninga om temaet bærekraft. Artikkelen starter med en teoretisk gjennomgang av mulighetene for bærekraft og bærekraftsundervisning i lys av antropocen. Det empiriske grunnlaget er refleksjonsnotater og studentoppgaver skrevet av tredjeårs grunnskolelærerstudenter i samfunnsfag. Med utgangspunkt i et diskurspsykologisk begrepsapparat viser artik­kelen hvordan studentenes meningsproduksjon rundt klimakrise og bærekraft veksler mellom fortellinger om håp og om håpløshet. Avslutningsvis drøftes betydninga av disse fortellingene, og hvordan både lærere og lærerutdannere kan forvalte spennet mellom håp og håpløshet i bærekraftsundervisninga.
Publisher
Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Citation
Kielland. Stories about hope and hopelessness – Teaching sustainability in the Anthropocene. Acta Didactica Norden (ADNO). 2021;15(2):1-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (samfunnsvitenskap) [310]
Copyright 2021 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)