Implementering av Trygghetssirkelen i Stavangerbarnehagen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/23332Dato
2020-12-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Schei, SølviSammendrag
Denne studien handler om implementeringsarbeid i Stavangerbarnehagen tilknyttet tryggehetssirkelen, som er en del av kvalitetsprosjektet Stavangerbarnehagen. Oppgavens problemstilling er å undersøke i hvilken grad barnehagene i utvalget har implementert trygghetssirkelen, og hva som kan forklare implementeringen. I en tid med høy endringstakt i barnehager har jeg også undersøkt om barnehagene som følge av dette implementeringsarbeidet har økt sin endringskapasitet for fremtidige endringsprosjekter. For å belyse og besvare oppgavens problemstillingen har jeg brukt teori om endringsledelse og implementering. Jeg har også gjort en kvalitativ undersøkelse ved bruk av intervju som metode for datainnsamlingen. Jeg har intervjuet ulike ansattgrupper i fire tilfeldig valgte barnehager, to private og to kommunale barnehager i Stavanger. Det teoretiske rammeverket for å besvare problemstillingene er fem ulike implementeringsscenarioer. Scenarioene bygger på ulike implementeringsteorier; rasjonalistisk teori, institusjonell teori, ny-institusjonell teori og oversettelses teori. I tillegg har tatt med virusteori som belyser mulige framtidige implementeringseffekt. For å belyse problemstillingen hvorvidt barnehagen har utviklet endringskapasitet, har jeg benytte teori om endringskapasitet i et multiple endringsperspektiv. Teoriene er overlappende og blir i oppgaven presentert samlet. Et hovedfunn i oppgaven er at tre barnehager har implementert trygghetssirkelen i nokså stor grad og en barnehage har implementert trygghetssirkelen i meget stor grad. Implementeringsprosessene oppleves tildels ulikt i de ulike barnehagene og ansattgrupper.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: