Show simple item record

dc.contributor.authorStormark, Kjell Morten
dc.contributor.authorMørch, Willy-Tore
dc.contributor.authorMartinussen, Monica
dc.date.accessioned2022-02-08T14:32:27Z
dc.date.available2022-02-08T14:32:27Z
dc.date.issued2021-09-23
dc.description.abstractRespektprogrammet er et skoleomfattende utviklingsprogram for å forebygge og redusere problematferd hos elever. Programmet beskriver hvordan en skole gjennom en innovasjonsprosess blant skolens ansatte kan utvikle og implementere tiltak basert på programmets fire prinsipp; myndig klasseledelse, at tiltakene gjennomsyrer alle deler av skolens virksomhet (bredde), at de ulike tiltakene samsvarer (konsistens) og at arbeidet følges opp (kontinuitet). Programmet retter seg mot alle skoler, og ble utviklet ved Senter for atferdsforskning (SAF, fra 2013 del av Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning; Læringsmiljøsenteret) ved Universitetet i Stavanger, som et bidrag til EU programmet Connect 2001. Respekt implementeres for tiden ikke aktivt. Videre utvikling og tilrettelegging av programmet avhenger av myndighetenes prioriteringer. METODE Litteratursøk i Mbase, Medline, Psykinfo, NORART, Cochrane, Cristin, NORA, SCOPUS, SweMed ble supplert med fullstendig litteraturliste fra tiltakseier. Totalt syv artikler ble funnet å være relevante, hvorav tre evaluerer effekten av tiltaket basert på resultatene fra to longitudinelle kohort-studier. RESULTATER Respekt er et godt beskrevet tiltak med en god teoretisk begrunnelse og en systematisk implementeringsstrategi. Den forskningsmetodiske kvaliteten på de to effektstudiene er bra, og det ble funnet små til middels store effekter på sentrale utfallsmål basert på svar fra elever og lærere. KONKLUSJON Tiltaket klassifiseres på evidensnivå 4 – Tiltak med tilfredsstillende dokumentasjon på effekt.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/respekt-2-utg/>https://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/respekt-2-utg/</a>.
dc.identifier.citationStormark KM, Mørch W, Martinussen M. Kunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.). Ungsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge. 2021;13(2):1-21en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1989098
dc.identifier.issn2464-2142
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/23962
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU Nord)en_US
dc.relation.journalUngsinn. Tidsskrift for virksomme tiltak for barn og unge
dc.relation.urihttps://ungsinn.no/post_tiltak_arkiv/respekt-2-utg/
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2021 The Author(s)en_US
dc.titleKunnskapsoppsummering og klassifisering av tiltaket: Respekt (2. utg.)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record