ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for barnevern og sosialt arbeid
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for barnevern og sosialt arbeid
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/24796
DOI
https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1544
Thumbnail
View/Open
article.pdf (1.402Mb)
Published version (PDF)
Date
2015-12-17
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Arnesen, Jon
Abstract
Artikkelen er basert på et utviklings- og forskningsarbeid (2011 – 2014) ved barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Harstad. Artikkelen utforsker kunstdidaktikk gjennom en kroppsnær estetisk praksis som gir rom for estetisk erfaring. Den har fokus på hvordan estetisk kompetanse basert på en performativ praksis kan utvikles hos fremtidige barnevernspedagoger. Forfatteren undersøker hvilke fenomen som inngår i praksisen, og hvilken kunstdidaktisk forståelse som kan knyttes til en slik estetisk kompetanse. Den estetiske praksis påvirker både lærer- og studentrollen. Læreren går fra å være foreleser til å bli inspirator, deltagende observatør og ressursperson på sidelinjen. Studenten går fra å være mottaker til å bli en estetisk aktør basert på egne ungdomserfaringer. I artikkelen beskrives en mulig bro mellom miljøarbeid og estetisk praksis i en profesjonsutdannelse. Artikkelen viser at kunstdidaktisk praksis ved barnevernspedagogstudiet innebærer refleksjon i handling der man tar strategiske valg basert på intuitiv sensitivitet med rom for det uventede.
Publisher
OsloMet - Oslo Metropolitan University
Citation
Arnesen J. Erfaringens kontinuum - om ungdom og identitetsmarkører. InFormation - Nordic Journal of Art and Research. 2015;4(2)
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (barnevern og sosialt arbeid) [44]
Copyright 2015 The Author(s)

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)