Gender differences in the relationship of lung function and response times during verbal performance in healthy adolescents
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/24996Dato
2017-05-02Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Flatebø, SolveigSammendrag
Abstract
The association between lung function and cognition has been examined in adulthood and in old age, but few studies have investigated the relationship in early life periods such as in adolescence. Because development in adolescence involves remarkable physiological and psychological changes, it is important to explore closely the relationship between bodily functions and cognition. This study evaluated the lung-cognition association in 49 healthy teenagers between the ages of 16-18 years, and gender differences were also investigated. We measured Vital Capacity (VC) and cognitive functioning. As part of the cognitive evaluation, verbal abilities were assessed through three different tasks: phonemic verbal fluency, semantic verbal fluency and reading of short text. On each of the verbal tasks inspiratory measures were acquired during execution of the tasks. To evaluate the lung-cognition association, we used two approaches: First, we correlated the separate performances of cognitive abilities and lung function. Secondly, we correlated performance on verbal tasks with inspiratory airflow parameters (duration, peak and volume) measured during the response time of each of the verbal tests. Results showed restricted gender differences in neuropsychological tasks, while more evident gender differences were found in VC. Correlational results showed that inspiratory airflow measures were especially associated with phonemic fluency tasks, which measures executive functions. These findings suggest that abilities associated with performance in phonemic fluency may require more oxygen usage for an optimal performance.
Keywords: Adolescence, gender differences, inspiratory airflow, lung function, cognitive abilities, executive function, verbal abilities, verbal fluency, response time, processing speed Abstrakt
Assosiasjonen mellom lungefunksjon og kognisjon har blitt undersøkt hos voksne og eldre, men få studier har undersøkt forholdet tidligere i livet, slik som i ungdomstid. Utvikling i ungdomstid involverer betydelige fysiologiske og psykologiske endringer, og dermed er det viktig å undersøke forholdet mellom kroppslige funksjoner og kognisjon nærmere. Denne studien evaluerte lunge-kognisjon assosiasjonen hos 49 friske tenåringer i alderen 16-18 år, i tillegg ble kjønnsforskjeller undersøkt. Vi målte Vital Kapasitet (VC) og kognitiv funksjon. Som en del av den kognitive evalueringen, ble verbale evner målt ved tre ulike oppgaver: fonemisk verbal flyt, semantisk verbal flyt og lesing av en kort tekst. Inspiratoriske parametere (inn-pust) ble målt i hver av de verbale oppgavene, samtidig som gjennomføringen av oppgavene pågikk. To tilnærminger ble benyttet i evalueringen av lunge-kognisjon assosiasjonen: Først, ved å korrelere separate prestasjoner i kognitive evner og lungefunksjon. I den andre tilnærmingen, ved å korrelere utførelse på verbale oppgaver med inspiratoriske luftflyt parametere (duration, peak og volume) målt i responstid for hver verbal oppgave. Resultatene viste få kjønnsforskjeller i de nevropsykologiske oppgavene, imens det var større kjønnsforskjeller i VC. Korrelasjonsanalysene viste at inspiratoriske luftflyt parametere var spesielt assosiert med den fonemiske flyt oppgaven, som måler eksekutive funksjoner. Disse funnene foreslår at evner som er assosiert med prestasjon på fonemisk flyt antagelig krever mer oksygenbruk for å oppnå en optimal gjennomføring.
Nøkkelord: Ungdomstid, kjønnsforskjeller, inspiratorisk luftflyt, lungefunksjon, kognitive evner, eksekutiv funksjon, verbale evner, verbal flyt, responstid, prosesseringshastighet
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
The relation of hippocampal subfield volumes to verbal episodic memory measured by the California Verbal Learning Test II in healthy adults
Aslaksen, Per M; Bystad, Martin Kragnes; Ørbo, Marte; Vangberg, Torgil Riise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-08)Total hippocampal volume has previously been shown to correlate with performance on tests for verbal episodic memory. However, there are sparse evidence on how hippocampal subfield volumes are related to verbal episodic memory in healthy adults. The present study investigated the association between volumes of separate hippocampal subfields and verbal episodic memory performance in healthy volunteers. ... -
Regular and irregular inflection in different groups of bilingual children and the role of verbal short-term and verbal working memory
Blom, Wilhelmina Bernardina T.; Bosma, Evelyn; Hearing, Wilbert (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-22)Bilingual children often experience difficulties with inflectional morphology. The aim of this longitudinal study was to investigate how regularity of inflection in combination with verbal short-term and working memory (VSTM, VWM) influences bilingual children’s performance. Data from 231 typically developing five- to eight-year-old children were analyzed: Dutch monolingual children (N = 45), ... -
Terapeutiske potensialer i kroppslig og verbal samhandling
Halvorsen, Maren Johanne Lundskog (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-08)Møter mellom fysioterapeut og pasient finner sted i ansikt-til-ansikt situasjoner der partene må forholde seg til hverandre, både gjennom samtale og kroppslige samspill. Allikevel fins lite forskning om fysioterapibehandling som sosial praksis. Således ses et behov for forskning som retter oppmerksomhet mot samhandlingen mellom partene. Med kroppslige og verbale samspill i sentrum for interessen ...