Lærerrollen i utforskende undervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/25690Dato
2022-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristiansen, Maren Therese FagerliSammendrag
Denne masteren skrives med formål om å se på to aspekter ved lærerrollen i utforskende undervisning. Hvordan læreren tilrettelegger for utforskende undervisning, og hvordan læ-rerrollen vil variere i utforskende undervisning. Oppgaven har som hensikt å øke bevissthe-ten rundt hvilken forventning som er til læreren når det gjelder utforskende undervisning, samtidig som den kan bidra til å legge til rette for dette for elevene.
Masteren blir skrevet i samarbeid med LISSI-prosjektet som er et forskningsprosjekt som fokuserer på naturfagundervisningen i norske klasserom. Masteren klassifiseres som en ca-sestudie med formål å se på lærerrollen slik den er i undervisningen. Det er blitt benyttet videomaterialet fra 4 undervisningstimer, med ulik grad av utforskende undervisning. Rammeverket for videoanalysen er hentet fra observasjonsmanualen til Ødegaard et al. (2021) hvor fokuset i analysene har vært på kategoriene «lærerrolle», «elevdeltagelse» og «frihetsgrader»
Hovedfunnene i tekstene har vært at ved tilrettelegging for utforskende undervisning vil lærere bruke enkle konkrete spørsmål som en måte å engasjere elevene på. Elevene gjør gjerne praktiske forsøk selv, hvor læreren enten har gitt de ett spørsmål de skal finne svar på, eller sammen med klassen formulert en hypotese. Forklaring av resultatet til forsøket skjer ofte igjennom en plenumsdiskusjon i klassen.
Lærerrollen i utforskende undervisningen vil gjerne variere mellom å ha en lærerstyrt un-dervisning. Hvor læreren holder mer kontroll på hva som er tema ved bruk av spørsmål og «rett» og «galt» svar, eller setter elevene i gang med en oppgave hvor læreren har gitt en klar framgang. Deler av undervisningen er satt opp til å være mer elevstyrt, samtaleemnet i klassen er litt mer løst, eller elevene har mulighet til å formulere egne hypoteser og resultat.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: