Velkommen om bord - Hvordan ta imot nye medarbeidere. En beskrivende studie av onboarding praksis i sykehus
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/25905Date
2022-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke onboarding i sykehus. I oppgaven vil vi se nærmere på hvordan tiltak sykehus praktiserer, og hvordan sykehus oversetter onboarding ut i praksis.
Problemstillingen vår er praktisk interessant fordi, å ta imot nyansatte blir sett på som en kjerneverdi i alle organisasjoner. Den er også teoretisk interessant fordi onboarding fremstilles som en organisasjon ide, og i det ligg det at den kanskje skal være lik i alle kontekster.
Vi har valgt å undersøke Universitetssykehuset i Nord-Norge HF, siden de er en stor organisasjon som er inndelt i forskjellige avdelinger og lokasjoner.
Studien benytter kvalitative metode med casedesign. Vi ønsker å få en dypere forståelsen til individer i organisasjonen og for å besvare problemstillingen ble strukturert intervju benyttet av 11 informanter. Intervjueguiden vår er laget med bakgrunn i det teoretiske rammeverket vårt om onboarding og oversettelsesteori.
Våre funn viser at sykehus har tiltak som tar i bruk deler av onboarding. Det er en god tradisjon på å ta imot nyansatte sykepleiere, men funn viser at sykepleierne er best ivaretatt i sykehus når det kommer til opplæring som nyansatt. De velfungerende tiltakene som er opprettet for sykepleiere, kan godt la seg videreføre til andre profesjoner. Flere funn viser at enkelte tiltak blir gjort om til et nytt tiltak jo lengre ned man kommer i organisasjonen. Vår studie viser at forståelsen for begrepet onboarding er uklart, og for å kunne benytte begrepet aktivt vil det vær nødvendig å ha gode oversettere. Vår studie belyser hvilke tiltak sykehus praktiserer, og bidra til å skape en bedre forståelse hva sykehus mangler for å få en vellykket onboarding.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: