Lærerens støtte av matematisk argumentasjon på småtrinnet og mellomtrinnet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26053Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter og støtte elever på barneskolen får til å argumentere for sine svar og resonnement i samtaler i matematikkundervisningen. Disse samtalene ledes av lærer i ulik grad og det er derfor interessant å se på hvordan læreren støtter og legger til rette for argumentasjon og resonnement i matematikksamtalene. I denne studien har vi svart på følgende forskningsspørsmål:
Hvordan støtter læreren elevenes argumentasjon i de matematiske samtalene?
Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på lyd- og videoopptak, samt observasjonsnotater i to ulike klasser ved en barneskole. Utvalget består av to ulike klasser med to ulike lærere – én 6. klasse og én 3. klasse. De to klassene har hatt forskjellig undervisningsopplegg, der temaet for økten er bestemt av den respektive læreren.
I studien er det gjennomført en analyse av elevenes resonnering og argumentasjon ved bruk av rammeverket til Conner, Singletary, Smith, Wagner og Francisco (2014) som identifiserer lærerens grep i den kollektive klasseromssamtalen. Videoopptakene våre ble transkribert og systematisert i henhold til overnevnte rammeverk. I diskusjonskapittelet (Kapittel 5), vil vi trekke frem mønster vi har sett i klasseromssamtalen og sammenlikne funn fra analysen opp mot tidligere forskning og teori på området.
Grad av åpenhet i undervisningen, klassemiljø, normer og regler i klassen og lærerens rolle er faktorer som kan påvirke elevenes resonnering og argumentasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [489]
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: