Hvordan gjøre artskunnskap spennende på skolen? En studie basert på et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helse
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26077Dato
2022-05-13Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Dølvik, Jenny HauglandSammendrag
Denne studien søker å finne svar på forskningsspørsmålet: Hvordan kan innsamling av lokale arter til matlaging bidra til elevers artskunnskap?
Studiens datamateriale er samlet inn i tilknytning til et undervisningsopplegg jeg har utviklet og gjennomført i to klasser på mellomtrinnet. Alt undervisningsmaterialet ligger som vedlegg under 12.1 hvis man ønsker å gjennomføre noe lignende. Undervisningsopplegget var tredelt med vekt på henholdsvis artskunnskap, artsinnsamling og matlaging av spiselige ville vekster. Selve datamaterialet består av to gruppeintervjuer med elever, to lærerintervjuer, en spørreundersøkelse blant elevene i etterkant av undervisningsopplegget og en kunnskapstest av elevene før og etter undervisningsopplegget.
Jeg har funnet ut at det er flere fordeler med å jobbe tverrfaglig mellom naturfag og mat og helse, når det gjelder artskunnskap. For det første er det fordelaktig å la elevene samle inn arter til matlaging selv, fordi det motiverer og engasjerer elevene. Temaet er mer interessant, og man kan få med seg elever som ellers ikke er så interessert. For det andre får elevene jobbe med temaet over en lengre periode. Og for det tredje får elevene varierte muligheter til å tilegne seg kunnskapen, repetere navn og utseende på artene. I tillegg har jeg igjennom kunnskapstester funnet ut at elevenes artskunnskap hadde økt etter undervisningsopplegget, spesielt på artene som elevene brukte videre til matlaging.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: