Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHöper, Jan
dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorDølvik, Jenny Haugland
dc.date.accessioned2022-08-10T11:42:16Z
dc.date.available2022-08-10T11:42:16Z
dc.date.issued2022-05-13en
dc.description.abstractDenne studien søker å finne svar på forskningsspørsmålet: Hvordan kan innsamling av lokale arter til matlaging bidra til elevers artskunnskap? Studiens datamateriale er samlet inn i tilknytning til et undervisningsopplegg jeg har utviklet og gjennomført i to klasser på mellomtrinnet. Alt undervisningsmaterialet ligger som vedlegg under 12.1 hvis man ønsker å gjennomføre noe lignende. Undervisningsopplegget var tredelt med vekt på henholdsvis artskunnskap, artsinnsamling og matlaging av spiselige ville vekster. Selve datamaterialet består av to gruppeintervjuer med elever, to lærerintervjuer, en spørreundersøkelse blant elevene i etterkant av undervisningsopplegget og en kunnskapstest av elevene før og etter undervisningsopplegget. Jeg har funnet ut at det er flere fordeler med å jobbe tverrfaglig mellom naturfag og mat og helse, når det gjelder artskunnskap. For det første er det fordelaktig å la elevene samle inn arter til matlaging selv, fordi det motiverer og engasjerer elevene. Temaet er mer interessant, og man kan få med seg elever som ellers ikke er så interessert. For det andre får elevene jobbe med temaet over en lengre periode. Og for det tredje får elevene varierte muligheter til å tilegne seg kunnskapen, repetere navn og utseende på artene. I tillegg har jeg igjennom kunnskapstester funnet ut at elevenes artskunnskap hadde økt etter undervisningsopplegget, spesielt på artene som elevene brukte videre til matlaging.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26077
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3905
dc.subjectNaturfagsdidaktikken_US
dc.subjectartskunnskapen_US
dc.subjectinnsamling av lokale arteren_US
dc.subjectmatlagingen_US
dc.subjecttverrfaglig arbeiden_US
dc.subjectpraktisk arbeiden_US
dc.subjecterfaringsbasert læringen_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.titleHvordan gjøre artskunnskap spennende på skolen? En studie basert på et tverrfaglig undervisningsopplegg i naturfag og mat og helseen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)