Show simple item record

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.advisorBoldermo, Sidsel
dc.contributor.authorAntonsen, Irene Mikalsen
dc.contributor.authorHjemly Hagensen, Hans-Oddvar
dc.date.accessioned2022-08-10T11:43:01Z
dc.date.available2022-08-10T11:43:01Z
dc.date.issued2022-05-24en
dc.description.abstractI denne studien har vi forsket på lekens muligheter for matematisk tilnærming, og hvordan lærere i både barnehage og skole benytter den. Gjennom studien har vi benyttes oss av en kvalitativ forskning, med et sosiokulturelt vitenskapssyn og en fenomenologisk tilnærming. Vi har samlet inn våre data ved bruk av observasjon, etterfulgt av intervju med en kontaktlærer på første trinn, og en barnehagelærer på en 5-6 års avdeling. Vi har valgt temaet lek og matematisk tilnærming da vi ønsket å se på hva vi som kommende profesjonsutøvere og nyutdannet lærere kan ha fokus på i overgangen barnehage-skole. I forkant av studien hadde vi selv opplevelser fra praksis hvor lærere benyttet leken som en pauseaktivitet, fremfor å benytte den til å skape læring. Formålet med studien ble dermed på hvilken måte lærere i både skolen og barnehagen benytter seg av lekens muligheter for å skape matematisk tilnærming. Gjennom studien viser våre funn at lærerne benytter seg i større grad av aktiviteter, veiledet lek og lekpregede aktiviteter, fremfor lek. Lærerne vektlegger aktivitetene forskjellig når det kommer til hvordan de tilrettelegger og bruker lek og aktiviteter som metode i undervisningen. Det er også ulike utfordringer som gjør det vanskelig å benytte seg av lek fremfor lekpreget aktiviteter. Likevel har vi kommet frem til at både av lekemateriell og matematiske samtaler under de lekpregede aktivitetene bidrar til å gi barn en form for tilnærming til matematikk.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26078
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleLek med matematisk tilnærmingen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)