Matematiske samtaler ved hjelp av DragonBox skole
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26091Dato
2022-05-15Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Monsen, MariSammendrag
Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreverket DragonBox skole kan støtte en lærer i gjennomføringen av matematiske samtaler. Dette ble gjennomført ved en begrenset analyse av læreverket med søkelys på matematiske samtaler. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ case-studie. Empiri ble innsamlet ved å anvende metodene observasjon og intervju i en 3. klasse.
Funnene viser at læreverket er utviklet med et fokus på strategideling, noe lærer gjennomfører aktivt i klasserommet. Læreverket ser i tillegg ut til å påvirke elevenes ønske om å delta muntlig. Samtidig kom jeg frem til at å gjennomføre matematiske samtaler kan være komplekst, og krevende. Fokuset på strategideling over korrekt svar, samt lærers aktive innsats, kan også ha påvirket elevenes trygghetsfølelse i klasserommet, som igjen påvirker deres ønske om å bidra. Dersom man følger utviklerne av læreverket sin metode, blir store deler av undervisningen muntlig. Dette gjør at lærer får tilgang på elevenes kunnskap, og kan fortløpende knytte utsagn og ideer til læringsmålet for timen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: