dc.contributor.advisor | Camilla, Justnes | |
dc.contributor.author | Monsen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2022-08-10T11:49:37Z | |
dc.date.available | 2022-08-10T11:49:37Z | |
dc.date.issued | 2022-05-15 | en |
dc.description.abstract | Målet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreverket DragonBox skole kan støtte en lærer i gjennomføringen av matematiske samtaler. Dette ble gjennomført ved en begrenset analyse av læreverket med søkelys på matematiske samtaler. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ case-studie. Empiri ble innsamlet ved å anvende metodene observasjon og intervju i en 3. klasse.
Funnene viser at læreverket er utviklet med et fokus på strategideling, noe lærer gjennomfører aktivt i klasserommet. Læreverket ser i tillegg ut til å påvirke elevenes ønske om å delta muntlig. Samtidig kom jeg frem til at å gjennomføre matematiske samtaler kan være komplekst, og krevende. Fokuset på strategideling over korrekt svar, samt lærers aktive innsats, kan også ha påvirket elevenes trygghetsfølelse i klasserommet, som igjen påvirker deres ønske om å bidra. Dersom man følger utviklerne av læreverket sin metode, blir store deler av undervisningen muntlig. Dette gjør at lærer får tilgang på elevenes kunnskap, og kan fortløpende knytte utsagn og ideer til læringsmålet for timen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26091 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | matematiske samtaler | en_US |
dc.subject | dragonbox | en_US |
dc.subject | læremidler | en_US |
dc.subject | begynneropplæring | en_US |
dc.subject | matematikk | en_US |
dc.title | Matematiske samtaler ved hjelp av DragonBox skole | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |
dc.type | Master thesis | en |