Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCamilla, Justnes
dc.contributor.authorMonsen, Mari
dc.date.accessioned2022-08-10T11:49:37Z
dc.date.available2022-08-10T11:49:37Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractMålet for denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreverket DragonBox skole kan støtte en lærer i gjennomføringen av matematiske samtaler. Dette ble gjennomført ved en begrenset analyse av læreverket med søkelys på matematiske samtaler. Deretter ble det gjennomført en kvalitativ case-studie. Empiri ble innsamlet ved å anvende metodene observasjon og intervju i en 3. klasse. Funnene viser at læreverket er utviklet med et fokus på strategideling, noe lærer gjennomfører aktivt i klasserommet. Læreverket ser i tillegg ut til å påvirke elevenes ønske om å delta muntlig. Samtidig kom jeg frem til at å gjennomføre matematiske samtaler kan være komplekst, og krevende. Fokuset på strategideling over korrekt svar, samt lærers aktive innsats, kan også ha påvirket elevenes trygghetsfølelse i klasserommet, som igjen påvirker deres ønske om å bidra. Dersom man følger utviklerne av læreverket sin metode, blir store deler av undervisningen muntlig. Dette gjør at lærer får tilgang på elevenes kunnskap, og kan fortløpende knytte utsagn og ideer til læringsmålet for timen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26091
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3908
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectmatematiske samtaleren_US
dc.subjectdragonboxen_US
dc.subjectlæremidleren_US
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.titleMatematiske samtaler ved hjelp av DragonBox skoleen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)