«Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformer
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26183Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil påvirke elevenes kritiske tekstkompetanse, og om tekstene har betydning for deres engasjement for norskfaget. Bakgrunnen for valg av tema er at flere unge er aktive brukere av sosiale medier, samtidig som tekst er mer tilgjengelig enn noen gang. Dermed anser vi kritisk literacy som en nødvendig kompetanse. Undervisningsopplegget vårt strakk seg over tre undervisningsøkter i norsk og ble gjennomført i en 10. klasse. Tekstutvalget vårt bestod av et utdrag fra skuespillet Et dukkehjem og en TikTok-video. For å besvare vår problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål triangulerte vi metoder. Intervju med et utvalg elever, semistrukturert observasjon og spørreundersøkelse med klassen utgjorde vårt datamateriale.
Vi fant ut at ungdomsskoleelever, representert av våre informanter, anså det i større grad som nødvendig å stille seg kritisk til en tekst fra sosiale medier, enn en skjønnlitterær tekst. Elevene viste evne til å reflektere over, og stille seg kritisk til begge tekstformene, men hadde behov for støtte fra læreren. Vi erfarte at elevene foretrakk variasjon og aktuelle tekster for å opprettholde et engasjement for norskfaget, noe bruken av to tekster med ulik for og sjanger bidro til.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: