Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØie, Vibeke
dc.contributor.authorKarlsen, Marte Isabel
dc.contributor.authorMikalsen, Birgitte Emilie
dc.date.accessioned2022-08-15T13:59:23Z
dc.date.available2022-08-15T13:59:23Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ studie hvor vi har undersøkt følgende problemstilling: På hvilken måte vil bruken av skriftlig tekst og tekst fra sosiale medier i undervisningen påvirke ungdomsskoleelevers kritiske literacy, og vil det ha noe å si for deres engasjement for norskfaget? Formålet med denne studien er å undersøke om et undervisningsopplegg der vi benytter to ulike tekster vil påvirke elevenes kritiske tekstkompetanse, og om tekstene har betydning for deres engasjement for norskfaget. Bakgrunnen for valg av tema er at flere unge er aktive brukere av sosiale medier, samtidig som tekst er mer tilgjengelig enn noen gang. Dermed anser vi kritisk literacy som en nødvendig kompetanse. Undervisningsopplegget vårt strakk seg over tre undervisningsøkter i norsk og ble gjennomført i en 10. klasse. Tekstutvalget vårt bestod av et utdrag fra skuespillet Et dukkehjem og en TikTok-video. For å besvare vår problemstilling og tilhørende forskningsspørsmål triangulerte vi metoder. Intervju med et utvalg elever, semistrukturert observasjon og spørreundersøkelse med klassen utgjorde vårt datamateriale. Vi fant ut at ungdomsskoleelever, representert av våre informanter, anså det i større grad som nødvendig å stille seg kritisk til en tekst fra sosiale medier, enn en skjønnlitterær tekst. Elevene viste evne til å reflektere over, og stille seg kritisk til begge tekstformene, men hadde behov for støtte fra læreren. Vi erfarte at elevene foretrakk variasjon og aktuelle tekster for å opprettholde et engasjement for norskfaget, noe bruken av to tekster med ulik for og sjanger bidro til.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26183
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3901
dc.subjectLer-3901en_US
dc.subjectGrunnskolelærerutdanning 5.-10 trinnen_US
dc.title«Man må alltid vite hva formålet med denne teksten er, hva skal den få deg til å tro eller gjøre» - En kvalitativ studie om ungdomsskoleelevers kritiske literacy og engasjement for norskfaget i arbeid med ulike tekstformeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)