dc.contributor.advisor | Manshadi, Saeed | |
dc.contributor.author | Roxrud, Martine | |
dc.contributor.author | Bjørknes, Harald | |
dc.date.accessioned | 2022-08-17T15:16:38Z | |
dc.date.available | 2022-08-17T15:16:38Z | |
dc.date.issued | 2022-05-14 | |
dc.description.abstract | «Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge for en slik tilnærming til undervisning dersom elevene skal få mulighet til å oppnå en helhetlig kompetanse og forståelse i matematikk . I et samfunn omgitt av stadig mer kompleks teknologi kan imidlertid lærerens undervisningskunnskap stå i fare for og ansees som mindre viktig for elevenes læring. Dette på bakgrunn av at de digitale læreverkene som anvendes (for eksempel Campus Inkrement) tilsynelatende har «alt som trengs» for å lære matematikk. Bruk av slike læreverk er imidlertid et relativt «nytt fenomen» i matematikkundervisningen, og dermed gjort lite forskning på. Vi har derfor, gjennom å benytte en mixed methods studie med et explanatory sequential design, rettet oppmerksomheten på:
Hvordan kan det digitale læreverket Campus Inkrement bidra med en undersøkende tilnærming til matematikkundervisningen?
I denne studien er det elevenes opplevelser og erfaringer med Campus Inkrement som presenteres. 134 elever på 10.trinn har besvart en spørreundersøkelse som retter blikket på forskningsspørsmålet «Hva karakteriserer/kjennetegner elevenes mulighet til utforskende arbeid med bruk av det digitale læreverket Campus Inkrement?», og tre elever på 10.trinn har deltatt i intervju for å kunne gi oss dypere forståelse av «Hvordan opplever ungdomsskoleelever at Campus Inkrement kan bidra med en undersøkende tilnærming til matematikkundervisningen?». Vi har i tillegg analysert 916 oppgaver i læreverket for å få en tydeligere innsikt i hva som karakteriserer/kjennetegner oppgavene som er representert der.
Funn fra studien indikerer at Campus Inkrement i liten grad tilrettelegger for oppgaver som karakteriserer/kjennetegner en undersøkende tilnærming til matematikk. Dette underbygges også av elevenes opplevelser med læreverket. Analyse av innhentet data tyder på at læreverket bygger på en formel- og fasitpreget tilnærming til undervisningen, og at det er lærerens undervisningskunnskap som er avgjørende for om elevene får muligheten til å møte matematikkfaget gjennom en undersøkende tilnærming eller ikke.
Nøkkelord for oppgaven:
«The Affective Domain», undersøkende undervisning, tradisjonell undervisning, dybdelæring, åpne- og høyere ordens oppgaver, digitale ressurser/læreverk, matematisk kompetanse, matematisk forståelse, motivasjon og undervisningskunnskap i matematikk. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/26253 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LER-3913 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | The Affective Domain | en_US |
dc.subject | Undersøkende undervisning i matematikk | en_US |
dc.subject | Tradisjonell matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | Dybdelæring i matematikk | en_US |
dc.subject | Åpne- og høyere ordens oppgaver | en_US |
dc.subject | Digitale læreverk | en_US |
dc.subject | Matematisk kompetanse | en_US |
dc.subject | Matematisk forståelse | en_US |
dc.subject | Motivasjon i matematikk | en_US |
dc.subject | Undervisningskunnskap i matematikk | en_US |
dc.title | Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |