Kjøpsintensjon og betalingsvilje for blåskjell. Betydningen av produktegenskaper, normer og individuelle trekk
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26606Dato
2022-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Blåskjelloppdrett omtales som noe nytt i Norge, til tross for at det er over 40 år siden det
startet. Selv om forbrukere kjøper blåskjell på restaurant, er det fortsatt få forbrukere som har
erfaringer med blåskjell. Målet med studien er å undersøke betydningen av
produktegenskaper, normer og personlige og individuelle trekk for kjøpsintensjon og
betalingsvilje for blåskjell hos norske forbrukere. Det teoretiske rammeverket tar
utgangspunkt i teorien om planlagt atferd (Ajzen, 1991), samt tidligere studier på mat og
teorier som tar for seg forbrukeratferd, herunder kjøpsintensjon og betalingsvilje.
Studien er gjennomført ved å benytte oss av fokusgruppeintervju for å kartlegge forbrukernes
holdninger samt avdekke eventuelle nye variabler som vi ønsket å benytte oss av i
spørreundersøkelsen. Deretter gjennomførte vi datainnsamling ved hjelp av elektronisk
spørreundersøkelse som ble distribuert gjennom Facebook, Instagram og e-post. Det var totalt
183 respondenter, hvor majoriteten var mellom 20-29 år og 52,5% var bosatt i Troms og
Finnmark. Analyse av dataen ble utført i SPSS ved hjelp av faktoranalyse, reliabilitetsanalyse,
korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse, hvor målene i begrepsmodellen stort sett var
reliable og valide.
Resultatene fra denne undersøkelsen viser at holdning har størst betydning for intensjon til å
kjøpe blåskjell. Bekvemmelighetsorientering (lettvint og raskt) har også stor påvirkning for
forbrukernes intensjonslojalitet. Mange av respondentene mente at blåskjell er lite tilgjengelig
i matbutikkene, noe som kunne føre til en barriere for å kjøpe det. Blant respondentene var
betalingsviljen positiv, og gjennomsnittet syntes at 103kr for 1 kg blåskjell i matbutikken var
rettferdig pris.
I en utvidet modell kom vi frem til at faktorene sensoriske egenskaper, pris, tilgjengelighet og
innovasjonstilbøyelighet forklares av holdninger til blåskjell. Behov for unikhet og kvalitet på
emballasje har ingen sammenheng med kjøpsintensjon til blåskjell, men det korrelerer med
betalingsvilje.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: