Håndtering av ledelse mellom profesjons- og ledelseslogikker. En studie om håndtering av ledelsesoppgaver ved oppvekstsenter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/26673Dato
2022-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å få en større forståelse for hvordan ledere håndterer sin arbeidshverdag når profesjonsfagligoppgaver og lederoppgaver kombineres. For å finne hvilke mestringsstrategier ledere benytter, har vi utarbeidet en analysemodell hvor vi viser at det er en gjensidig påvirkning mellom forventninger/krav, utfordringer/konflikter og identiteten. Vi har utforsket teori innen institusjonelle logikker for å forstå og få bedre innsikt i hva som mulig kan påvirke valg av mestringsstrategier. Undersøkelsen er gjennomført på enhetsledere ved oppvekstsentre i Troms og Finnmark.
Med utgangspunkt i vår problemstilling utarbeidet vi tre forskerspørsmål. Dette for å kunne besvare problemstillingen. Forskerspørsmål 1 tar for seg hvilke utfordringer som mulig oppstår når profesjonsoppgaver og lederoppgaver kombineres i en lederstilling. Forskerspørsmål 2 belyser hvordan ledere håndterer de krav og forventinger som er til stillingen. Forskerspørsmål 3 setter søkelyset mot hvordan ledere forstår sin rolle.
Vi har gjennomført en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet 7 enhetsledere ved oppvekstsentre i Troms og Finnmark. Alle intervjuene er åpne og individuelle med middels struktureringsgrad. Enhetsledere har gjennom sine stillinger oppgaver som både er profesjonsfaglig rettet og rettet mot ledelse. De har noe ulik bakgrunn, og oppvekstsentrene er organisatorisk noe ulik. Dette er med på å påvirke og skape nyanser i hvilke mestringsstrategier respondentene benytter for å håndtere sin arbeidshverdag.
Gjennom vår forskning har vi oppnådd en større forståelse av hvordan enhetsleder former sin arbeidshverdag og håndterer sin kombinerte stilling. Oppvekstsentrene vi har sett på ligger plassert på små tettsteder i distriktet. Dette viste seg å påvirke valg av enhetsledernes mestringsstrategier i store deler av deres arbeidshverdag. Vi har valgt å kalle dette for stedslogikk. Stedslogikk viser seg som en underliggende faktor som har stor betydning for motivasjon til de mestringsstrategier som enhetsleder benytter seg av i håndteringen av sin arbeidshverdag.
Nøkkelord: mestringsstrategier, institusjonelle logikker, lederidentitet, hybrid leder, stedslogikk
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: