Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvein, Tvedt Johansen
dc.contributor.authorAlterskjær, Kari
dc.contributor.authorThomassen, Cecilie F.
dc.date.accessioned2022-09-06T12:13:10Z
dc.date.available2022-09-06T12:13:10Z
dc.date.issued2022-05-30
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å få en større forståelse for hvordan ledere håndterer sin arbeidshverdag når profesjonsfagligoppgaver og lederoppgaver kombineres. For å finne hvilke mestringsstrategier ledere benytter, har vi utarbeidet en analysemodell hvor vi viser at det er en gjensidig påvirkning mellom forventninger/krav, utfordringer/konflikter og identiteten. Vi har utforsket teori innen institusjonelle logikker for å forstå og få bedre innsikt i hva som mulig kan påvirke valg av mestringsstrategier. Undersøkelsen er gjennomført på enhetsledere ved oppvekstsentre i Troms og Finnmark. Med utgangspunkt i vår problemstilling utarbeidet vi tre forskerspørsmål. Dette for å kunne besvare problemstillingen. Forskerspørsmål 1 tar for seg hvilke utfordringer som mulig oppstår når profesjonsoppgaver og lederoppgaver kombineres i en lederstilling. Forskerspørsmål 2 belyser hvordan ledere håndterer de krav og forventinger som er til stillingen. Forskerspørsmål 3 setter søkelyset mot hvordan ledere forstår sin rolle. Vi har gjennomført en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet 7 enhetsledere ved oppvekstsentre i Troms og Finnmark. Alle intervjuene er åpne og individuelle med middels struktureringsgrad. Enhetsledere har gjennom sine stillinger oppgaver som både er profesjonsfaglig rettet og rettet mot ledelse. De har noe ulik bakgrunn, og oppvekstsentrene er organisatorisk noe ulik. Dette er med på å påvirke og skape nyanser i hvilke mestringsstrategier respondentene benytter for å håndtere sin arbeidshverdag. Gjennom vår forskning har vi oppnådd en større forståelse av hvordan enhetsleder former sin arbeidshverdag og håndterer sin kombinerte stilling. Oppvekstsentrene vi har sett på ligger plassert på små tettsteder i distriktet. Dette viste seg å påvirke valg av enhetsledernes mestringsstrategier i store deler av deres arbeidshverdag. Vi har valgt å kalle dette for stedslogikk. Stedslogikk viser seg som en underliggende faktor som har stor betydning for motivasjon til de mestringsstrategier som enhetsleder benytter seg av i håndteringen av sin arbeidshverdag. Nøkkelord: mestringsstrategier, institusjonelle logikker, lederidentitet, hybrid leder, stedslogikken_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26673
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectLedelseen_US
dc.titleHåndtering av ledelse mellom profesjons- og ledelseslogikker. En studie om håndtering av ledelsesoppgaver ved oppvekstsenteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)