Å lede digitalt
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27086Date
2022-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Haugen, Daniel HeggenAbstract
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer ledere har med å ivareta relasjoner når de leder digitalt.
Studiens problemstilling er åpent, hvilke erfaringer har ledere med å ivareta relasjoner fra avstand? Studien avgrenses ved at det er lederes beskrivelser av egne erfaringer og opplevelser med fenomenet digital ledelse som undersøkes og ved at det stilles følgende forskningsspørsmål: FS1: «Hvordan har ledere erfart å lede ved bruk av digitale kommunikasjonskanaler?» FS2: «Hvordan har ledere arbeidet med å ivareta tillit når ledelse foregikk digitalt?» FS3: «Hvordan har ledere jobbet for å ivareta motivasjon hos ansatte digitalt?».
Studien har blitt gjennomført ved hjelp av et kvalitativt forskningsdesign med intervjuguide og semi-strukturerte intervjuer. Jeg intervjuet ti ledere i en organisasjon som hadde lite erfaring med utøvelse av digital ledelse før pandemien. Dataen ble analysert ved hjelp av en tematisk analyse og kodet ved hjelp av teoribaserte kategorier og underkategorier.
Studiens funn har vist hvordan ledere har erfart det å lede digitalt. Hvordan de arbeidet med å følge opp ansatte, ivareta motivasjon, tillit og relasjoner samt hvordan de kommuniserer fra avstand. Funnene har vist at ledere har ulike ledelsestilnærminger til digital ledelse, hvor situasjonen påvirker valg av ledelsesstil, men at de vektlegger en relasjonsorientert tilnærming. I tillegg viste studien noen utfordringer knyttet til det å skape tillit og motivere på avstand.
Nøkkelord: Digital ledelse, avstandsledelse, tillit, motivasjon, kommunikasjon.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: