Involvering av interessenter i strategiutvikling. En studie av verdens nordligste bryggeri
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27097Dato
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Tema for studien er interessenter og strategiske utviklingsprosesser. Studien stiller spørsmål
til graden av interessenters involveres i strategiutvikling, ved å undersøke en organisasjons
holdninger til interessenter i deres utvikling av strategi. Hensikten med studien er å bidra til
økt innsikt i hvordan organisasjoner involverer sine interessenter i strategiske
utviklingsprosesser.
Problemstillingen for avhandlingen er:
I hvilken grad involveres interessenter i strategiske utviklingsprosesser?
For å svare på studien benyttes en kvalitativ intervjustudie, hvor Macks Ølbryggeri AS
utforskes. For å hente datamaterialet vårt har vi gjennomført semi-strukturerte intervjuer av
fem individer hos Macks Ølbryggeri AS.
For å svare på problemstillingen har vi benyttet et rammeverk for organisasjoners holdninger
til interessenter basert på en skala fra reaktiv til proaktiv, i tillegg til et rammeverk for
planlagte og fremvoksende strategier, som operasjonaliseres til fire strategiske
utviklingsprosesser. En organisasjons interessenter vil være de som påvirker eller påvirkes av
organisasjonens drift. Gjennom en grundig analyse av de strategiske utviklingsprosessene har
vi funnet fire interne og syv eksterne interessentgrupper som involveres i minst en av de
strategiske utviklingsprosessene. Her ble det funnet at ledelsen og kundene involveres i størst
grad. Det belyses også at organisasjonen fremstår å være i en vekstfase, der de fleste
interessenter involveres i noen grad, mens to interessenter ikke involveres i særlig grad.
Nøkkelord: Interessenter, strategi, strategiske utviklingsprosesser, involvering, RDAP
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: