Show simple item record

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorJacobsen, Ann-Tove
dc.date.accessioned2022-10-31T08:11:01Z
dc.date.available2022-10-31T08:11:01Z
dc.date.issued2022-05-15en
dc.description.abstractTema for masteroppgaven min er hvilket handlingsrom mellomledere i videregående skoler har til å utøve pedagogisk ledelse. Dette temaet er det forsket forholdsvis lite på. Jeg har valgt å fokusere på teori som tar for seg det særegne ved mellomlederskapet, ved skolen som organisasjon, ved pedagogisk ledelse og hvordan dette skiller seg fra annen type ledelse. Videre har jeg tatt for meg handlingsrommet, hvilke hemmere og fremmere det har, og hva som særpreger handlingsrom i en skolsk kontekst. Og til sist, hvem definerer dette handlings-rommet og hva gjør det med måten mellomlederne i skolen forstår og utformer sin lederrolle. Problemstillingen er denne: «I hvilken grad har mellomledere i videregående skoler handlingsrom til å utøve pedagogisk ledelse, og hvordan er det av betydning for utformingen av deres lederrolle?" For å finne svar på problemstillingen har jeg gjennomført fem kvalitative intervju med mellomledere på fem ulike videregående skoler i Troms og Finnmark, gjort i det forholdsvis lille tidsvinduet hvor dette var et og ikke to fylker. I intervjuene har jeg lagt vekt på det jeg anser å være signifikante variabler, nemlig hvilken bakgrunn mellomlederne har (hvor kommer de fra rent utdannings- og erfaringsmessig), hvilke krav og forventninger arbeids-hverdagen bringer fra de ulike aktørene de må forholde seg til, faktorer som styrer handlings-rommet, hvilken plass og rolle den pedagogiske ledelsen i realiteten har, og til slutt hvilken sammenheng de opplever det er mellom den jobben de en gang søkte på og det arbeidet de utfører i dag. Funnene viser at selv om de mellomlederne jeg snakket med har en ganske lik vei inn i skoleverket og mellomlederskapet, så forstår de både pedagogisk ledelse og handlingsrom ulikt, og de har også ulik forståelse av i hvilken grad handlingsrommet er der og hvem som har mandat til å skape og forme det. Videre viser det seg at det er mange faktorer og oppgaver som står i veien for pedagogisk ledelse, og at det ikke sånn uten videre er så enkelt å gjøre noe med akkurat det. Åpne stillingsbeskrivelser gjør at mellomlederens lederrolle aldri blir ferdig utformet, men er konstant omskiftelig og arbeidsdagen uforutsigbar. Da får de heller ikke tid til å utøve ledelse, ei heller utforme sin lederrolle, verken alene eller i samspill med andre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/27167
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjecthandlingsromen_US
dc.subjectmulighetsromen_US
dc.subjectmellomlederskapen_US
dc.subjectlederrolleen_US
dc.subjectskoleledelseen_US
dc.subjectpedagogisk ledelseen_US
dc.title«Man må holde øyet fremover og vite hvor man skal» Om handlingsrom og lederrolle i det pedagogiske mellomlederskapeten_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)