dc.contributor.advisor | Olaussen, Hege | |
dc.contributor.author | Scherjon, Trix | |
dc.date.accessioned | 2010-10-22T13:50:48Z | |
dc.date.available | 2010-10-22T13:50:48Z | |
dc.date.issued | 2010-05 | |
dc.description.abstract | Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Etterhvert ble hun elev av maleren Otto Sinding i München fra 1881 frem til 1883. I 1885 møtte hun marinemaleren Hendrik Willem Mesdag som tilhørte den nerderlandske maleretningen Haagsche School. Hun var hans elev fra 1885 til 1888 i Scheveningen. I 1893 giftet hun seg med nederlenderen Gooswinus Gerardus Akersloot og i 1896 etablerte paret seg på øya Vlieland i Nederland. Nesten hver sommer reiste hun nordover til Norge for å male det norske kystlandskapet og sørover til andre europeiske land for å male kysten og havet.
Jeg diskuterer hennes marinekunst i forhold til realistiske og romantiske strømninger i hennes tid. Til dette har jeg valgt ut tre malerier fra hennes kunstnerskap i kronologisk rekkefølge, som jeg anser som representative for hennes marinekunst. Jeg beskriver en del nye funn som jeg har gjort i forbindelse med forskning på disse maleriene. Sammfunssmessige og historiske utviklinger på slutten av 1800-tallet og i begynnelsen av 1900-tallet ligger som en tolkningsramme under minne drøftelser,hvor jeg anvender Michael Baxandalls "Patterns of Intention" som metode. Betzy Akersloot-Bergs forhold til både Norge og Nederland i sitt yrkesaktive liv vektlegger jeg i diskusjonen om hennes marinekunst i skjæringspunktet av romantikk og realisme. | en |
dc.format.extent | 6451229 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/2783 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_2521 | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Tromsø | en |
dc.publisher | University of Tromsø | en |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2010 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | KVI-3900 | nor |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120 | en |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History of art: 120 | en |
dc.subject | kvinnelig maler | en |
dc.subject | kvinne | en |
dc.subject | marinemaleri | en |
dc.subject | marinekunst | en |
dc.subject | havet | en |
dc.subject | kysten | en |
dc.subject | kystlandskap | en |
dc.subject | Norge | en |
dc.subject | Nederland | en |
dc.subject | romantikk | en |
dc.subject | realisme | en |
dc.subject | nyromantikk | en |
dc.subject | Nordkapp | en |
dc.subject | Lofoten | en |
dc.subject | marinefartøy | en |
dc.subject | 1800-tallet | en |
dc.subject | 1900-tallet | en |
dc.title | Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med
fotfeste i Norge og Nederland :
marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | en |