Viser treff 161-180 av 361

    • Krigshistoriens livsløp: Samspillet, konkurransene og kampene om iscenesettelsen av Nord-Norges krigshistorie 

      Markussen, Joakim Aalmen (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-12-10)
      Nordnorske aktører fremsetter med jevne mellomrom sterke påstander om at regionens krigshistorie har krav på større oppmerksomhet og anerkjennelse. De hevder blant annet at kampene ved Narvik og tvangsevakueringen av Finnmark er fortiet eller underkommunisert. Ikke sjelden fremstilles norske myndigheter som ansvarlige for en nasjonal fortelling som angivelig har skyggelagt de nordnorske krigshendelsene. ...
    • Kritisk-alternative initiativ i norsk byplanlegging : en studie av Byutviklingens År i Tromsø og Nyhavna-Regjeringen i Trondheim 

      Kristiansen, Ronny (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-06-08)
      Avhandlingen undersøker møter mellom kritisk-alternative initiativ og kommunale planpraksiser i norsk byplanlegging, med siktemål om å undersøke hvorvidt, hvordan og hvorfor (ikke) de kritisk-alternative initiativene influerer og endrer etablerte byplanpraksiser hva angår byutviklingspolicy, planforståelser, planmetodikk og beslutningsprosedyrer. “Kritisk-alternative initiativ” er et konsept utviklet ...
    • Kulturell kommunikasjon og forståelse som redskap i forebygging av kvinnelig omskjæring 

      Djesa, Rachel Issa (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-02-16)
      Avhandlingen stiller spørsmål om hvorfor det er så vanskelig å forebygge kvinnelig omskjæring. Fra rundt år 2000 økte utfordringene med kvinnelig omskjæring i Norge fordi det kom mange flyktninger fra land der kvinnelig omskjæring er en utbredt praksis. På lik linje med mange andre land i Europa og verden forøvrig, har Norge satt seg som mål å bekjempe denne skikken. Det er innført et lovforbud mot ...
    • Kulturmøte og identitet på Finnmarkskysten i tidlig historisk tid. Tolkninger basert på arkeologiske analyser av mangeromstufter 

      Henriksen, Jørn Erik (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-02-17)
      Avhandlingen tar for seg 23 lokaliteter med til sammen 35 mangeromstufter fra Laukøya i Nord-Troms i vest, til Pechengafjorden på Kola, Russland, i øst. Tuftene er rester etter hus med 3 til opp mot 20 «rom» forbundet av ganger/korridorer omsluttet av en felles ytre vegg som markerer at rommene er del av samme bygningskompleks. Mangeromstuftene er datert til ca. 1250 – 1650 e.Kr. Mest fokus er viet ...
    • Kvensk kulturarv og museumsformidling. Strategier, spenninger og betydninger 

      Øyen, Gyrid (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-12-05)
      Denne avhandlingen undersøker formidling av kvensk kulturarv ved Vadsø museum – Ruija kvenmuseum. Gjennom tre analyser tar jeg leseren med inn i museets arbeid, med intensjon om å få frem prosesser som museet, ansatte og brukere står i, når kulturarv som særlig knyttes til den nasjonale minoriteten skal formidles. Museumsformidling er operasjonalisert som et samspill mellom museets representant(er) ...
    • Kvenske minnesteder 1970-2001 : materialitet og minne 

      Aarekol, Lena (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2009-06-12)
    • Kystkvinners liv og virke : fra naturalhushold til enetilværelse. En verdighetsbeskrivelse 

      Grønbech, Dagrunn (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008)
      Avhandlingen <i>Kystkvinners liv og virke fra naturalhusholdning til enetilværelse. En verdighetsbeskrivelse</i> fra Universitetet i Tromsø 2008, tar utgangspunkt i datamateriale og samtaler med eldre kvinner på Helgelandskysten i midt-Norge. Kvinnene er født i første halvdel av 1900-tallet og levde i fiskerbondehusholdet, en primærnæringsdrift basert på stor selvforsyningsgrad. Naturalhusholdet ...
    • "Laksen trenger ro". Tilnærming til tradisjonelle kunnskaper gjennom praksiser, begreper og fortellinger fra Sirbmá-området. 

      Joks, Solveig (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-09-14)
      Tradisjonell kunnskap har fått anerkjennelse i internasjonale konvensjoner og i Naturmangfoldloven i forvaltningen av naturressurser. Spesielt gjelder denne anerkjennelsen i samiske og andre urfolksområder, som begrunnes med at samer og andre urfolk har lange tradisjoner i høstingen av naturressurser. Til tross for at samisk tradisjonell kunnskap er anerkjent som kunnskapsgrunnlag i offentlige ...
    • Learn, Teach, Heal: Articulations of Indigeneity and Spirituality in Indigenous Tourism in British Columbia, Canada 

      Jennings, Helen (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-01-13)
      ‘Learn, Teach, Heal’ encapsulates what seems to be occurring in Indigenous Tourism on Vancouver Island and the Haida Gwaii in British Columbia, Canada. Operating as a ‘Tourist-researcher’ in 2017 and 2018, I was there at a time when Indigenous Tourism was booming, partly facilitated by the political movement of Truth & Reconciliation. Tourism is often seen as a shallow, commercial and artificial ...
    • Ledelse og kvalitetsutvikling i kommunale barnehager - En kvalitativ studie om lederes igangsetting, oversetting og iverksetting av kvalitetsutviklingsarbeid i barnehagen 

      Johannessen, Inger Lise (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-05-07)
      Avhandlingens hensikt har vært å undersøke hvordan et arbeid med kvalitetsutvikling realiseres i barnehager gjennom lokal styring og ledelse i kommunale barnehager. Kvalitetsplanen for barnehager i Tromsø kommune er i denne avhandlingen et eksempel på et lokalt styringsdokument som artikulerer ideer om kvalitet i barnehagene. Barnehagelederne blir i avhandlingen blant annet betegnet som translatører ...
    • Lek på to språk. En studie av kodeveksling og språkalternering i tospråklig rollelek på nordsamisk og norsk i en samisk barnehage. 

      Kleemann, Carola Babette (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-10-30)
      Temaet for denne avhandlingen er språkvalg i tospråklig rollelek med barn som bruker norsk og nordsamisk. Avhandlingen er basert på feltarbeidet jeg utførte i en samisk barnehage i et område der norsk er majoritetsspråk. Barna i barnehagen bruker både norsk og nordsamisk daglig, familiene har også tospråklige praksiser. Jeg fant at barna brukte begge språkene sine i rollelek, og at språkpraksisen ...
    • Lese for å lære : tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv 

      Kjølaas, Jorun Høier (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-11)
      Avhandlingens tema er lesekompetanse hos tospråklige elever. Med utgangspunkt i læreplanens mål (L97Samisk) om funksjonell tospråklighet, er det foretatt en sammenligning av informantenes lesekompetanse på sine respektive språk. Tospråklighet representerer et mangfoldig felt, og derfor er den kontekstuelle beskrivelsen en viktig plattform for forståelse av resultatene. Den aktuelle konteksten ...
    • Lik rett til kunnskap : en epistemologisk studie av tilpasset opplæring og sosial seleksjon i utdanning 

      Kristiansen, Andrew (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-08)
      Temaet for avhandlingen er den sosiale reproduksjon som skjer gjennom det norske utdanningssystemet, til tross for at sentrale myndigheter i ti-år etter ti-år har hatt som uttrykt målsetting at et av utdanningssystemets sentrale mål skal være nettopp å utjevne sosial forskjeller. Avhandlingens hovedproblemstilling er: Hvordan kan ulike tilnærminger til et prinsipp om tilpasset opplæring for alle i ...
    • Likhet mot ulikhet. En studie av verdi- og fagsynspreferanser hos lærerutdannere. 

      Bakke, Jarle (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-01-19)
      Denne avhandlingen setter fokus på lærerutdannernes verdi- og fagsynspreferanser. Bakgrunnen er Læreplanverkets understrekning av at lærere må stå fram ”tydelig, levende og bevisst i forhold til den kunnskap, de ferdigheter og verdier som skal formidles” (s.32). Læreplanverket fokuserer lærernes holdninger og didaktiske ferdigheter og verdiene som ligger til grunn. Utsagnet forstås i denne ...
    • Litteraturens meddelelse : en litteraturvitenskapelig tolkningsmetodikk i teoretisk, praktisk og skeptisk lys 

      Greve, Anniken (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2009-08-18)
      Avhandlingen presenterer, praktiserer og gir en teoretisk begrunnelse for en litteraturvitenskapelig tolkningsmetodikk som er utviklet av Anniken Greve og Rolf Gaasland i fellesskap, den såkalte Textpraxis-metodikken. Metodikken er utformet med henblikk på å kunne være et felles verktøy for alle som vil tolke litterære tekster, og den er utformet slik at den skal kunne anvendes overfor tekster som ...
    • Livskamp og menneskelig endring: Analyser av seks noveller i Raymond Carvers forfatterskap 

      Berger Andersen, Bjørn Inge (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-09-30)
      Avhandlingens hovedanliggende er å redegjøre for hvordan den amerikanske novelleforfatteren Raymond Carver reflekterer over vilkårene for menneskelig endring i et utvalg av sine noveller. Det carverske fiksjonsuniverset beskrives ofte av kritikere som mørkt og håpløst, befolket av karakterer som av ulike grunner ikke evner å endre sine liv på konstruktive måter. Avhandlingen viser at prosessene bak ...
    • Los adjetivos deverbales en español: un estudio nanosintáctico 

      Svensen, Kristina (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-06-11)
      This thesis looks in detail at Spanish deverbal adjectives, and how these are syntactically built. In-depth analyses of three Spanish suffixes (-ón, -dizo and -dero) that form these kinds of derivations are carried out. We identify three non-episodic readings of these adjectives –habituality, dispositionality and modality– and focus on how these three readings are obtained. I claim that the differences ...
    • Lyktes Nasjonal Samlings kommuneprosjekt? Nasjonal Samling, tysk okkupasjonsmakt og norske nazifiserte institusjoners nyordning av kommunal forvaltning i Hamar, Fredrikstad og Tromsø 1940 – 1945 

      Andresen, Ørnulf Wikstrand (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-15)
      Tema for avhandlingen er å belyse hvordan den tyske okkupasjonsmakten og Nasjonal Samling (NS) innførte nyordning og fører- og ansvarsprinsippet i offentlig forvaltning fra januar 1941. Regimeskiftet var et brudd på politisk og administrativt nivå både for fylkes- og kommuneforvaltningen og den norske staten som skulle omformes i nasjonalsosialistisk retning. Dette fikk konsekvenser for kommunal og ...
    • Læring og utvikling av kunnskap i medisinske samtaler : Bruk av videokonferanse mellom allmennleger og spesialister 

      Nilsen, Line Lundvoll (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-02-18)
      Avhandlingen utforsker hvordan bruk av videokonferanse som teknologisk verktøy muliggjør læring og utvikling av kunnskap, når allmennleger og spesialister utveksler informasjon og kunnskap om pasienter. Læringsforståelsen bygger på det sosiokulturelle perspektivet, med fokus på sosial interaksjon, og kulturhistorisk aktivitetsteori, med fokus på objektorientert aktivitet. I avhandlingen vektlegges ...
    • Læstadianerne og kirken De førstefødtes og Lyngen-retningens forhold til Den norske kirke ved inngangen til 2000-tallet 

      Nordvik, Torgeir (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-06-04)
      Avhandlingen beskriver den læstadianske bevegelsens relasjon til Den norske kirke med hovedvekt på tidsrommet 2000-2010. Det er to av de læstadianske retningene i Norge som behandles, De førstefødte og Lyngen-retningen. Avhandlingen tar utgangspunkt i to konflikter som kom til syne i dette tidsrommet, først i De førstefødte relasjon til kirken fra 2000, deretter i Lyngen-retningens relasjon til ...