Noen ganger ser man bare et tall og skjønner hele oppgaven
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28347Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
I vår mastergradsavhandling har vi undersøkt hvordan barneskoleelever oppnår innsikt i arbeid
med problemløsningsoppgaver. Tidligere forskning viser at innsikt er en viktig del av
problemløsningsprosessen, men at det ikke forkommer tydelig hvor og når innsikt oppstår i
forhold til problemløsningsmodellene (Haavold & Sriraman, 2021). Dette var noe vi fant
interessant og som vi har til hensikt å undersøke nærmere. På bakgrunn av dette kom vi frem
til følgende problemstilling: «Hvordan oppnår høytpresterende barneskoleelever innsikt i møte
med tre problemløsningsoppgaver med én, ingen og flere riktige løsninger?»
For å besvare denne problemstillingen har vi utarbeidet fire forskningsspørsmål:
1) Når i problemløsingsprosessen oppstår innsikt? 2) Hva skjer like før innsikt oppstår? 3)
Hvilken type innsikt oppnår elevene? 4) Hva er mulige årsaker til at innsikt oppstår?
For å besvare dette har vi gjennomført oppgavebaserte intervjuer med 12 elever på en
barneskole. Her fikk elevene tre problemløsningsoppgaver med én, ingen og flere løsninger.
Intervjuene ga oss innblikk i elevenes løsningsprosess og tanker de gjorde seg i arbeid med
disse oppgavene. Disse intervjuene ble transkribert, analysert med kvalitativ innholdsanalyse,
og funnene diskuterer vi i sammenheng med relevant teori og tidligere forskning.
Funnene fra denne avhandlingen viser at innsikt kan oppstå på to ulike måter. Enten plutselig
og ubevisst etter man har stått fast med en oppgave, eller gjennom gradvis og systematisk
arbeid. Disse to innsiktskategoriene har vi funnet at oftest forekommer i midten eller slutten av
oppgaveløsingen. Angående hva som skjer like før innsikt, viser funnene at det var faktoren
hint som oftest forekom før oppnåelse av innsikt. Det ble også avdekket andre faktorer før
oppnåelsen av innsikt, slik som prøving og feiling, streving med lite produktive strategier og
oppløsning av misforståelser. Undersøkelsene av hvilken type innsikt elevene oppnådde viser
at plutselig innsikt forekom omtrent dobbelt så ofte som gradvis innsikt. Dette mener vi kan
skyldes grad av åpenhet, struktur og antall løsninger i oppgavene. Vi har avdekket seks mulige
årsaker til at innsikt oppsto. Disse var: hint, gradvis og systematisk arbeid, oppløsning av
misforståelsen, oppdagelse av små detaljer, få en plutselig uforventet idé og strategioverføring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: