Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorWang, Oskar Jensen
dc.contributor.authorEngebakken, Paul Andreas
dc.contributor.authorJohnsen, Marcus Wilhelm
dc.date.accessioned2023-01-24T06:35:08Z
dc.date.available2023-01-24T06:35:08Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractI vår mastergradsavhandling har vi undersøkt hvordan barneskoleelever oppnår innsikt i arbeid med problemløsningsoppgaver. Tidligere forskning viser at innsikt er en viktig del av problemløsningsprosessen, men at det ikke forkommer tydelig hvor og når innsikt oppstår i forhold til problemløsningsmodellene (Haavold & Sriraman, 2021). Dette var noe vi fant interessant og som vi har til hensikt å undersøke nærmere. På bakgrunn av dette kom vi frem til følgende problemstilling: «Hvordan oppnår høytpresterende barneskoleelever innsikt i møte med tre problemløsningsoppgaver med én, ingen og flere riktige løsninger?» For å besvare denne problemstillingen har vi utarbeidet fire forskningsspørsmål: 1) Når i problemløsingsprosessen oppstår innsikt? 2) Hva skjer like før innsikt oppstår? 3) Hvilken type innsikt oppnår elevene? 4) Hva er mulige årsaker til at innsikt oppstår? For å besvare dette har vi gjennomført oppgavebaserte intervjuer med 12 elever på en barneskole. Her fikk elevene tre problemløsningsoppgaver med én, ingen og flere løsninger. Intervjuene ga oss innblikk i elevenes løsningsprosess og tanker de gjorde seg i arbeid med disse oppgavene. Disse intervjuene ble transkribert, analysert med kvalitativ innholdsanalyse, og funnene diskuterer vi i sammenheng med relevant teori og tidligere forskning. Funnene fra denne avhandlingen viser at innsikt kan oppstå på to ulike måter. Enten plutselig og ubevisst etter man har stått fast med en oppgave, eller gjennom gradvis og systematisk arbeid. Disse to innsiktskategoriene har vi funnet at oftest forekommer i midten eller slutten av oppgaveløsingen. Angående hva som skjer like før innsikt, viser funnene at det var faktoren hint som oftest forekom før oppnåelse av innsikt. Det ble også avdekket andre faktorer før oppnåelsen av innsikt, slik som prøving og feiling, streving med lite produktive strategier og oppløsning av misforståelser. Undersøkelsene av hvilken type innsikt elevene oppnådde viser at plutselig innsikt forekom omtrent dobbelt så ofte som gradvis innsikt. Dette mener vi kan skyldes grad av åpenhet, struktur og antall løsninger i oppgavene. Vi har avdekket seks mulige årsaker til at innsikt oppsto. Disse var: hint, gradvis og systematisk arbeid, oppløsning av misforståelsen, oppdagelse av små detaljer, få en plutselig uforventet idé og strategioverføring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28347
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectproblemløsningen_US
dc.subjectinnsikten_US
dc.titleNoen ganger ser man bare et tall og skjønner hele oppgavenen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)