Eksemplifisere for å briljere
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/28348Dato
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Utforskende undervisning blir stadig mer aktuelt i skolen, og en finner elementer fra nettopp dette i LK-20. Problemgenerering kan i mange tilfeller være en stor del av den utforskende undervisningen, og i flere tilfeller selve grunnstenen. Studien er gjennomført på to byskoler, med totalt 25 deltakere. For å måle elevene innenfor problemgenerering har vi brukt en kreativitetsskala, da kreativitet i matematikk ofte kan sees i sammenheng med høyt prestasjonsnivå. For å se nærmere på tematikken har vi forsøkt å svare på følgende problemstilling og forskningsspørsmål. 1) I hvilken grad skårer elever på kategoriene fleksibilitet, flyt og originalitet, når de får presentert et eksempel i en oppgave? 2) I hvilken grad skårer elever med høy måloppnåelse i matematikk i kategoriene flyt, fleksibilitet og originalitet, sammenliknet med middels og lav måloppnåelse når de får presentert et eksempel? 3) I hvilken grad skårer elever med høy måloppnåelse i matematikk i kategoriene flyt, fleksibilitet og originalitet, sammenliknet med middels og lav måloppnåelse når de ikke får presentert et eksempel? For å svare på overnevnte spørsmål har vi brukt kvantitativ metode, nærmere spesifisert eksperiment med kontroll og eksperimentgruppe med post-test. Fra testene kunne man se klare forskjeller på kontroll og eksperimentgruppene, i favør eksperimentgruppen. Både måloppnåelse og bruk av eksempel virker til å ha en positiv effekt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: