Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Oskar Jensen
dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorKvikstad, Ole Martin
dc.contributor.authorJohansen, Fredrik Solberg
dc.date.accessioned2023-01-24T06:35:51Z
dc.date.available2023-01-24T06:35:51Z
dc.date.issued2022-05-16en
dc.description.abstractUtforskende undervisning blir stadig mer aktuelt i skolen, og en finner elementer fra nettopp dette i LK-20. Problemgenerering kan i mange tilfeller være en stor del av den utforskende undervisningen, og i flere tilfeller selve grunnstenen. Studien er gjennomført på to byskoler, med totalt 25 deltakere. For å måle elevene innenfor problemgenerering har vi brukt en kreativitetsskala, da kreativitet i matematikk ofte kan sees i sammenheng med høyt prestasjonsnivå. For å se nærmere på tematikken har vi forsøkt å svare på følgende problemstilling og forskningsspørsmål. 1) I hvilken grad skårer elever på kategoriene fleksibilitet, flyt og originalitet, når de får presentert et eksempel i en oppgave? 2) I hvilken grad skårer elever med høy måloppnåelse i matematikk i kategoriene flyt, fleksibilitet og originalitet, sammenliknet med middels og lav måloppnåelse når de får presentert et eksempel? 3) I hvilken grad skårer elever med høy måloppnåelse i matematikk i kategoriene flyt, fleksibilitet og originalitet, sammenliknet med middels og lav måloppnåelse når de ikke får presentert et eksempel? For å svare på overnevnte spørsmål har vi brukt kvantitativ metode, nærmere spesifisert eksperiment med kontroll og eksperimentgruppe med post-test. Fra testene kunne man se klare forskjeller på kontroll og eksperimentgruppene, i favør eksperimentgruppen. Både måloppnåelse og bruk av eksempel virker til å ha en positiv effekt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/28348
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectUtforskende undervisningen_US
dc.subjectProblemgenereringen_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.titleEksemplifisere for å briljereen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)