Støtte i undersøkende matematikkundervisning. En kvalitativ studie av læreres støtte i undersøkende undervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29247Dato
2022-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Masteroppgaven vår er et resultat av en kvalitativ studie, hvor formålet er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn for hvilken støtte som blir gitt i den undersøkende fasen i en undersøkende undervisningssekvens, ved bruk av interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021). Interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021) bestod av fem ulike nivåer av interaksjoner, men vi har i vår oppgave valgt å dele den opp i seks nivåer: 1) fortellende, 2) losende, 3) orienterende, 4) utfordrende, 5) deltakende og 6) tilretteleggende.
Vi fikk være med i FoU-prosjektet SUM. Gjennom dette prosjektet fikk vi tildelt datamaterialet, dette var videopptak fra undersøkende undervisningssekvenser som var planlagt av lærere som er deltakende i SUM-prosjektet.
For å analysere datamaterialet vårt har vi benyttet oss av en kvalitativ innholdsanalyse. Resultatet av vår analyse var at vi valgte å dele opp den ene kategorien, i tillegg så vi på interaksjonsskalaen i forhold til støtte og hvordan litteratur som omhandler støtte i undersøkende undervisning, litteratur om undersøkende undervisning og kommunikasjon i matematikk hang sammen med resultatene våre. Vi telte opp alle kategoriene, og så på hver av øktene for seg selv. Og til sist så vi på hva som forårsaket interaksjonene og hva som skjedde etterpå. Vår studie viser at hver og en av kategoriene i interaksjonsskalaen er en slags støtte i seg selv, og ingen av de er bedre eller dårligere enn en annen dersom en ser på hensikten med kategorien. Sosiomatematiske normer som er etablert i klasserommet er etter vår tolkning en viktig del av hvilken støtte som blir gitt, i tillegg til klasseromskulturen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: