Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.advisorWang, Oskar
dc.contributor.authorNergård, Marte
dc.contributor.authorHustad, Petter
dc.date.accessioned2023-05-22T08:42:49Z
dc.date.available2023-05-22T08:42:49Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.description.abstractMasteroppgaven vår er et resultat av en kvalitativ studie, hvor formålet er å finne ut hvilke faktorer som spiller inn for hvilken støtte som blir gitt i den undersøkende fasen i en undersøkende undervisningssekvens, ved bruk av interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021). Interaksjonsskalaen til Knutsen og Ittelin (2021) bestod av fem ulike nivåer av interaksjoner, men vi har i vår oppgave valgt å dele den opp i seks nivåer: 1) fortellende, 2) losende, 3) orienterende, 4) utfordrende, 5) deltakende og 6) tilretteleggende. Vi fikk være med i FoU-prosjektet SUM. Gjennom dette prosjektet fikk vi tildelt datamaterialet, dette var videopptak fra undersøkende undervisningssekvenser som var planlagt av lærere som er deltakende i SUM-prosjektet. For å analysere datamaterialet vårt har vi benyttet oss av en kvalitativ innholdsanalyse. Resultatet av vår analyse var at vi valgte å dele opp den ene kategorien, i tillegg så vi på interaksjonsskalaen i forhold til støtte og hvordan litteratur som omhandler støtte i undersøkende undervisning, litteratur om undersøkende undervisning og kommunikasjon i matematikk hang sammen med resultatene våre. Vi telte opp alle kategoriene, og så på hver av øktene for seg selv. Og til sist så vi på hva som forårsaket interaksjonene og hva som skjedde etterpå. Vår studie viser at hver og en av kategoriene i interaksjonsskalaen er en slags støtte i seg selv, og ingen av de er bedre eller dårligere enn en annen dersom en ser på hensikten med kategorien. Sosiomatematiske normer som er etablert i klasserommet er etter vår tolkning en viktig del av hvilken støtte som blir gitt, i tillegg til klasseromskulturen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/29247
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3903
dc.subjectUndersøkende matematikkundervisningen_US
dc.titleStøtte i undersøkende matematikkundervisning. En kvalitativ studie av læreres støtte i undersøkende undervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)