ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29409
Thumbnail
Åpne
Fyhn%26Robertsen_nomad+versjon+august+2019+justert.docx (1.510Mb)
Publisert versjon (Microsoft Word 2007)
Dato
2020
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Fyhn, Anne Birgitte; Robertsen, Håkon
Sammendrag
Kystens begrep méd er sentralt for blant annet å finne frem på havet og for å lokalisere fiskeplasser. En tradisjonell euklidsk beskrivelse går ut på at ei méd er ei rett linje gitt ved to punkter. Kystens folk har imidlertid utviklet sitt eget funksjonelle språk knyttet til begrepet méd. Der skolematematikken refererer til begreper fra euklidsk geometri, har kystfiskerne utviklet egne begreper og egen terminologi. Artikkelen bidrar til å synliggjøre matematikk i denne delen av vår immaterielle kulturarv. Vi belyser hvordan forskjeller mellom nordnorske kystfiskeres matematikk og skolematematikk kommer til uttrykk gjennom språk og kulturell praksis.Kystfiskernes kontekstavhengige matematikk bruker få ord, men språket er like presist som skolematematikkens mere omstendelige formuleringer.
 
The coastal people’s concept med is central for finding one’s way at sea and for locating places to fish. A traditional Euclidean description is that a med is a straight line given by two points. The coastal people have developed their own functional language related the concept med. Where school mathematics refer to concepts from Euclidean geometry, the coastal people have developed their own concepts and their own terminology. The paper contributes to making visible some mathematics in this part of our intangible cultural heritage. We enlighten how differences between coastal fishermen’s mathematics and school mathematics is expressed by language and cultural practice. The fishermen’s mathematics is intertwined with context and use few words. Their language is as precise as the formulations in school mathematics.
 
Beskrivelse
Source at https://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2022/02/25_1_065088_fyhn.pdf
Forlag
Föreningen Nordisk matematikkdidaktikk
Sitering
Fyhn ab, Robertsen. Kystfiskermatematikk og skolematematikk: to ulike perspektiver på hva ei méd er. Nordisk matematikkdidaktikk. 2020;25(1):65-88
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [664]
Copyright 2020 The Author(s)

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring