Hvordan Påvirker Bruk av Sosiale Media Studenters Livskvalitet?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29578Dato
2022-12-03Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Forfatter
Stømner, HaraldSammendrag
Denne oppgaven undersøker hvordan bruk av sosiale media påvirker studenters livskvalitet, ved hjelp av allerede eksisterende forskning. Sosiale media blir stadig en større del av samfunnet, og gir brukere muligheten til å enkelt kommunisere med hverandre og holde seg oppdatert på hva som foregår i deres sosiale kretser. Samtidig blir sosiale media ofte knyttet til negative konsekvenser for brukere, og medfører risiko for avhengighet. Bruk av sosiale media er også svært utbredt blant studenter. Livskvalitet er et omfattende begrep som innebærer flere aspekter, og oppgaven undersøker derfor hvordan bruk av sosiale media påvirker kognitiv, affektiv, eudaimonisk, og negativ livskvalitet, og selvtillit, blant studenter. Problemstillingen ble undersøkt ved hjelp av 17 relevante artikler som ble valgt ut gjennom et litteratursøk i PsychINFO. Resultatene viser at generell sosiale media-bruk ikke kan knyttes tydelig til hverken positive eller negative effekter for studenters livskvalitet. De viser derimot at aktiv sosiale media-bruk er mer fordelaktig for studenters livskvalitet enn passiv bruk. Det ble også undersøkt om medierende faktorer påvirket forholdet mellom sosiale media-bruk og studenters livskvalitet, og funnene viser at medierende faktorer relatert til aktiv bruk av sosiale media oftest er positive for studenters livskvalitet, mens medierende faktorer relatert til passiv bruk oftest er negative.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: