Hva kan ledere av fritidsklubber gjøre for å motivere og tilrettelegge for ungdomsdrevet fritid?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/29651Date
2023-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Fritidsklubber er en stor, mangfoldig og viktig fritidsarena for barn og unge. I 2020 var det registrert 625 fritidsklubber i Norge. I fritidsklubbfeltet er det stort fokus på å bruke ungdomsmedvirkning som metode for å skape en relevant og god fritidsklubb. Ungdomsmedvirkning handler om å aktivt involvere ungdom i avgjørelser som angår dem. God og riktig bruk av ungdomsmedvirkning på fritidsklubben vil gi ungdom mulighet til å ta ansvar for egen aktivitet og det generelle tilbudet på fritidsklubben. I denne oppgaven ville vi finne ut hva ledere på fritidsklubber kan gjøre for å tilrettelegge for og motivere til ungdomsdrevet fritid. Med ungdomsdrevet fritid mener vi tilbud som er initiert og styrt av ungdommen selv. Basert på dette har vi utarbeidet to forskningsspørsmål som utgangspunkt for studien. F1 handler om hva ungdommene opplever som motiverende og mindre motiverende med fritidsklubbens tilrettelegging for ungdomsdrevet fritid. F2 handler om hva ledere på fritidsklubber kan gjøre for å tilrettelegge for ungdomsmedvirkning på fritidsklubben. Vi har tatt utgangspunkt i teori som omfatter ungdom, medvirkning, motivasjon, ledelse og fritidsklubber.
Studien har basert seg på fire kvalitative intervju, med fire individuelle ungdommer, i alderen 15-18 år. Ungdommene er aktive bidragsytere på og i forlengelse av en fritidsklubb, ulike steder i landet. Ungdommene har ulike utgangspunkt og måter de er engasjert på. Noen har betalt jobb på klubb, andre er aktive i arrangørgrupper og en er involvert i en prosjektgruppe som jobber aktivt med ungdomsmedvirkning. Vi ønsket ungdommens refleksjoner og erfaringer, for å kunne svare på problemstillingen og forskningsspørsmålene.
Funnene fra undersøkelsen viste at ungdommens motivasjon for å engasjere seg på klubben kan være sammensatt. Informantene viste at de blant annet motiveres av å bli sett og få gode tilbakemeldinger, av å føle seg som en ressurs og bli gitt ansvar, belønning og muligheter samt av å tilhøre et godt og sosialt miljø. Mindre motiverende faktorer som pekte seg ut var å få dårlige tilbakemeldinger, å få for mye ansvar og for lite hjelp, samt om det ble for mye oppgavefokus og mindre på det sosiale.
Videre pekte funnene i studien vår på hva ledere på fritidsklubber kan gjøre for å tilrettelegge for ungdomsmedvirkning på fritidsklubben. Faktorene som pekte seg ut var at ledere på fritidsklubber burde vise tillitt og gi frihet, sørge for rause rammer og fleksible rutiner, ha varierte og relevante tilbud på fritidsklubben og bygge relasjoner med ungdommene. Vi sammenfatter i all hovedsak at relasjonsbygging er grunnleggende for at ledere på fritidsklubb skal evne å tilrettelegge og motivere for ungdomsdrevet fritid. Vi presenterer til slutt modellen De fire T-er som oppsummerer fire faktorer som er viktig for lederes tilnærming for ungdomsdrevet fritid: tillitt, tålmodighet, tilgjengelighet og tilbakemelding.
Nøkkelord: Ungdomsmedvirkning, fritidsklubb, ungdom, ledelse, relasjon, motivasjon og tilrettelegging.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2023 The Author(s)
The following license file are associated with this item: