Omdømmeprisvinner verdig? - En kvalitativ studie av FHI`s omdømme under COVID-19
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/29724Dato
2023-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Søby, MartinSammendrag
Denne oppgaven tar sikte på å undersøke hvorfor Folkehelseinstituttet (FHI) mottok en omdømmepris ved hjelp av Fombrun og Van Riels stjernegrenmodell. Omdømmet til FHI, som er en viktig institusjon innen folkehelse og beredskap i Norge, har vært anerkjent gjennom tildelingen av en omdømmepris. Gjennom anvendelsen av stjernegrenemodellen vil oppgaven analysere ulike aspekter av FHIs omdømme, inkludert kundenes oppfatning av institusjonen, FHIs kommunikasjonsstrategier og evnen til å levere på sitt mandat.
Stjernegrenemodellen gir en strukturert tilnærming til å evaluere omdømmet til organisasjoner, og den vil bli brukt som et analytisk verktøy for å utforske FHIs omdømme. Oppgaven vil vurdere hvordan FHIs omdømme er preget av faktorer som troverdighet, pålitelighet, samfunnsansvar og innovasjon. Videre vil det bli undersøkt hvordan FHI har håndtert kommunikasjonen med ulike interessenter, inkludert media, politiske beslutningstakere og allmennheten.
Gjennom grundig analyse og vurdering av FHIs omdømme sett gjennom Fombrun og van Riels stjernegrenemodell, vil oppgaven bidra til å belyse suksessfaktorer og utfordringer som kan ha bidratt til tildelingen av omdømmeprisen til FHI. Resultatene av denne studien vil gi innsikt i hvordan organisasjoner innen folkehelse og beredskap kan styrke sitt omdømme og oppnå anerkjennelse for sitt arbeid. Dette vil være av betydning for både forskere og praktikere som er interessert i omdømmebygging og krisekommunikasjon innen folkehelsesektoren.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: