En sammenlignende studie av norske og russiske eksamensoppgaver med logaritmer : en analyse av eksamensoppgaver med kognitive kategorier som redskap.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/2998Dato
2011-02-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Zvorono, Veronika GeorgievnaSammendrag
Undersøkelsen TIMSS Advanced 2008 blant elever i videregående skole har påvist svake resultater hos norske elever i matematikk. Samme undersøkelse viser at russiske elever har bedre resultater enn de norske. En analyse av eksamensoppgave kan si noe om hva skolens undervisning har fokusert på. Med basis i backwash-effekten (Clarkes, 1996) undersøkte jeg eksamensoppgaver i matematikk i Norge og i Russland. Min oppgave belyser spørsmålet om hvilke kognitive nivå som blir testet ved eksamener i matematikk i Norge og i Russland, og om det finnes forskjeller i disse nivå. Som analyseredskap brukte jeg tre ulike taksonomier: TIMSS, Blooms og Bespaljkos taksonomier for kognitive kategorier ved kunnskapservervelse. For å avgrense omfang av oppgaven, valgte jeg til analyse kun oppgaver med logaritmer fra eksamener vår 2009, høst 2009 og vår 2010 i Norge og i Russland. Mine analyser av eksamensoppgaver med logaritmer for kurs matematikk R1 på videregående skole for de to siste årene viser blant annet at norske elevene testes kun i standardiserte rutinepregede oppgaver.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2011 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: