Browsing Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning by Title
Now showing items 3373-3392 of 7111
-
Kampen om demokratibegrepet i globaliseringsdebatten - en diskursanalyse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)Temaet i denne oppgaven er debatten omkring globalisering og demokrati. I oppgaven argumenteres det for at debattene rundt globaliseringens konsekvenser for demokrati og demokratisering i en forstand kan betraktes som uttrykk for diskursiv kamp. Det argumenteres for en avgrensning av to motstridende diskurser innen feltet – globalismen og antiglobalismen. De to diskursene knyttes til et institusjonelt ... -
"Kampen om den gode staden" : ei sosiokulturell studie av korleis planar om bergverksindustri kan innverke i stadsforteljingar om Naustdal kommune og bygda Vevring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)Gjennom ei sosiokulturell stadsanalyse undersøker eg i denne masteroppgåva korleis Nordic Mining ASA sin planlagde gruveindustri kan være med på å innverke på lokalbefolkninga i Naustdal kommune og bygda Vevring. Dette meiner eg er ein interessant studie av fleire årsaker. For det fyrste har desse planane skapt ein omfattande debatt om i kva grad lokalbefolkninga faktisk ønskjer ei gruvedrift velkomen, ... -
Kampen om media : en analyse av hvordan partiene jobber for å få gjennomslag for sin politikk i mediene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)Tema for denne oppgaven er hvordan de politiske partiene arbeider for å få gjennomslag for sin politikk i mediene. Hvilke kommunikasjonsstrategier velger partiene når de er avhengig av massemediene? Denne oppgaven handler om hvordan partiene forholder seg til den medialiserte valgkampen. Hva er partienes strategi for å få oppmerksomhet om sin politikk? Hvilke teknikker utvikler politikerne for å ... -
Kan (lærer-)utdanning påvirke studenters muligheter for å opptre etisk ansvarlig som oppdragere?
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Kan de mer enn vi tror? : om lese- og skriveferdighet ved skolestart
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Kan det organiseres fram gode resultater? : en studie av organisasjonsformer og resultater i tiltaksarbeidet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1995) -
Kan du ikke sende meg en e-post på det? En studie av hvordan skoleleders e-postbruk kan være hemmende eller fremmende for skoleutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)E-post er en av de mest brukte kommunikasjons- og informasjonskanalene i dagens samfunn, også i skolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap og bevissthet om digitale verktøy, i dette tilfellet e-post, og hva de kan løse og skape av utfordringer i skolesammenheng. E-post er en av mange digitale kommunikasjonsverktøy skoleleder kan velge å benytte i sin samhandling med personalet og et ... -
Kan en forene økt boligutvikling med idealet om kompakt byutvikling? Utarbeiding og oppfølging av boligpolitisk handlingsplan 2015-2018 i Tromsø
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven tar for seg tema boligutvikling i Tromsø. Dagens byer blir i stor grad oppfordret til å forholde seg til idealet om en kompakt byutvikling. For å få til en kompakt by, samtidig som boligantallet øker ble det i 2014 utarbeidet en plan som tok for seg den totale boligtilførselen i Tromsø. Både det boligsosiale og den generelle delen av boligmarkedet ble sammensatt i en plan. I ... -
Kan en pluss en bli en? : en studie av forsøket med regionskolemodellen i Troms fylke i perioden 2006-2009
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Masteroppgaven ”Kan en pluss en bli en?” er en studie av forsøket med regionskolemodellen i Troms fylke i perioden 2006-2009. Studieobjektene er fem videregående skoler i Indre Troms og Sør-Troms som ble slått sammen til to enheter. Oppgaven tar utgangspunkt i tre forskningsspørsmål: Hvorfor ble beslutninga om å slå sammen skoler gjort? Hvilke aktører deltok i implementeringsprosessen, og hvilke ... -
Kan estetikk planlegges? Vekst, vern, idealer og realiteter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)I denne studien utforsker jeg planleggingen søker å svare på problemstillinger av estetisk art. Intervjuer med planleggere og deres forståelsesmåter og fortellinger fra arbeid med dette i praksis er sentralt. I tillegg er det fokus på utforsking og kritikk av måten planleggingen håndterer disse problemstillingene. Diskusjoner knyttet til medvirkning i estetikkvurderinger utgjør en sentral del av ... -
Kan Jim Collins’ teori ”Good to Great” også forklare vekst i små og mellomstore virksomheter? : en litteraturreview.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-09)I denne avhandlingen har jeg i lys av Jim Collins’ svinghjulkonsept sett på et utvalg publikasjoner som omhandlet vekst i små og mellomstore virksomheter. Ved å gå gjennom svinghjulets oppbygning av konsepter, har disse også blitt satt i et organisasjonsteoretisk rammeverk for støtte i analysen. Analysen ble utført på bakgrunn av informasjon gjennom avhandlingens valgte kartleggingsmetode. Innholdskartene ... -
Kan klimaavtalen i Paris løse de globale klimaproblemene? En sosiologisk analyse av klimaavtalens muligheter og begrensninger.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-15)Denne oppgaven er en sosiologisk analyse av klimaavtalen i Paris sine muligheter og begrensninger. Oppgaven analyserer den globale klimaavtalens muligheter til å løse det moderne samfunnets viktigste klimaproblem, nemlig global oppvarming og de påfølgende irreversible klimaendringene. Jeg bruker to av sosiologiens mest sentrale samfunnsteoretikere, Niklas Luhmann og Jürgen Habermas, til å besvare ... -
Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ledere. ... -
Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ... -
Kan lederne ta æren for utgangen av ROBEK? Om endringsledelse og lederstiler i en kommunes prosess med å komme ut av ROBEK
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Tema for denne masteroppgaven er endringer i offentlige organisasjoner. Den tar for seg en omstillingsprosess i en nord-norsk kommune over en periode på 4 år hvor kommunen jobbet aktivt med å komme seg ut av ROBEK. Hovedfokuset i studien har vært på administrativ ledelse. Ledelse i kommunen studeres opp mot teorier for endringsledelse og situasjonsbestemt ledelse. Analysen er kategorisert etter seks ... -
Kan man bygge slott på sandgrunn? : en litteraturstudie om organisasjonskulturens betydning ved fusjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)Det overordende temaet for oppgaven er organisasjonskulturens betydning ved organisatoriske fusjoner. Studien består av review av 16 artikler. Jeg ser på tiden før fusjon, implementering av fusjon og tiden etter fusjon i lys av det rasjonelle- og det klassiske perspektivet. -
Kan man gjøre litt av alt samtidig?
(Chronicle; Kronikk, 2018-10-05)<i>Ingress</i>: Når ansatte skal jobbe med flere arbeidsfelt samtidig, kan kvalitet og fokus falle. Kanskje er spesialisering nødvendig for å sikre effektivitet og høy kvalitet? -
Kan man leke seg til tallforståelse?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-16)Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg ... -
Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de ... -
Kandidatundersøkelse : 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag ved Høgskolen i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008)