Kan man leke seg til tallforståelse?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/30394Dato
2023-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg lærere velger å ta når de underviser. På bakgrunn av formålet vi hadde for studien, utformet vi følgende problemstilling: «Hvilke didaktiske overveielser gjør lærere når de underviser om tallforståelse gjennom lærende lek på 2. trinn?»
For å kunne svare på vår problemstilling gjennomførte vi en kvalitativ casestudie. Vi kontaktet to lærere vi visste hadde erfaring med undervisning av tallforståelse på lekende måter. Lærerne jobbet i tillegg på de minste trinnene og vi valgte å kontakte dem å høre om de var interessert i et intervju. Lærerne virket positive til prosjektet og takket ja til å delta. Vi lagde oss en intervjuguide med spørsmål som egnet seg for vår problemstilling. For å samle inn data gjennomførte vi et gruppeintervju med de to kontaktlærerne på andre trinn. Videre analyserte vi dataen ved hjelp av tematisk analyse, med inspirasjon fra to varianter. De to analysemetodene var Braun og Clarke og deres refleksive tematiske analyse og Aksel Tjora sin stegvis deduktiv induktive metode, hvor begge la opp til empirinær analyse. Funnene visste til at de to lærerne tok valg på bakgrunn av erfaringer med aktiv og variert undervisning om tallforståelse.
Lærerne henter inspirasjon fra hverandre og kollegaer og tilegner seg stadig ny kompetanse. Funnene viste også til at lærerne tar i bruk lekende tilnærminger i undervisning om tallforståelse, som har likheter med utforskende matematikk. De bruker lekende læring når de skal undervise om tallforståelse, og velger aktivt å ta i bruk ressurser, konkreter og visualisering. På bakgrunn av alle disse overveielsene lærerne tar i bruk, så fikk vi et godt innblikk på hvilken måte de tilpasser undervisningen om tallforståelse til elevene på andre trinn.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2023 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: